Latijns-Amerika in Beweging

Reacties

  • Nijpend tekort aan medicijnen en medisch personeel in Venezuela   3 weken 9 uur geleden

    TRENDING:
    Lerares gooit naaktfoto's op de mail naar studente...

    SEARCH

    Studentenpolis
    HOME
    AUTOVERZEKERING
    REISVERZEKERING
    INBOEDELVERZEKERING
    ZORGVERZEKERING
    NIEUWS
    CONTACT
    Home » Tips » Studentenreisproduct
    STUDENTENREISPRODUCT
    Het studentenreisproduct is een digitaal abonnement (week- of
    weekendabonnement). Je laadt dit op een persoonlijke
    OV-chipkaart. Zolang je recht hebt op het studentenreisproduct, mag je er
    gratis of met korting mee reizen in het openbaar vervoer in heel
    Nederland.

    Zolang je recht hebt op studiefinanciering en geen vergoeding OV-buitenland ontvangt, mag je met het studentenreisproduct (week- of weekendabonnement) gratis of met korting reizen in het openbaar vervoer in Nederland.

    Om gebruik te kunnen maken van je studentenreisproduct, laad je het op een persoonlijke OV-chipkaart. Het studentenreisproduct is persoonsgebonden en is daarom alleen geschikt voor een persoonlijke OV-chipkaart. Dit is een OV-chipkaart met jouw geboortedatum, naam en pasfoto.

    In de volgende situaties heb je geen recht (meer) op een
    studentenreisproduct:

    je stopt met je studie
    je hebt je maximale studiefinancieringsrechten verbruikt
    je doet een hbo- of universitaire opleiding en hebt het maximum
    aantal jaren verbruikt waarin je mocht reizen met je
    studentenreisproduct
    je ontvangt OV-vergoeding buitenland omdat je (een deel van) je
    studie in het buitenland volgt
    je gaat een nieuwe studie doen waarvoor je geen recht hebt op
    studiefinanciering
    je hebt geen recht meer op studiefinanciering omdat je te veel
    bijverdient.
    Je kunt controleren of je nog recht hebt op het studentenreisproduct op www.duo.nl.

    VEELGESTELDE VRAGEN
    Wat moet ik als student regelen om te kunnen reizen met het openbaar vervoer?

    Om als student te kunnen reizen met het openbaar vervoer heb je
    een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop het
    studentenreisproduct.

    Een persoonlijke OV-chipkaart schaf je aan via www.ov-chipkaart.nl
    of bij een OV-bedrijf.

    Let op:

    De OV-chipkaart kan alleen worden verstuurd naar een postadres
    in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg.
    Bij NS kun je geen persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen zonder
    abonnement.
    Heb je al een persoonlijke OV-chipkaart? Geef dan het nummer van
    jouw kaart aan ons door. Dan kunnen wij het studentenreisproduct
    voor jouw persoonlijke OV-chipkaart klaarzetten op de
    ophaalautomaten

    Nieuwe studenten ontvangen automatisch instructies om door te
    geven voor welk OV-chipkaartnummer het studentenreisproduct moet
    worden klaargezet op de ophaalautomaten. De brief wordt gestuurd
    naar het bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bekende
    postadres. Dit gebeurt één week na de bevestiging van de toekenning
    van de studiefinanciering. Vanaf de 15evan de maand
    voordat je studiefinanciering ingaat, kun je het
    studentenreisproduct op je persoonlijke OV-chipkaart laden. Je kunt
    ermee reizen vanaf het moment dat je reisrecht ingaat.

    Heb je geen aanvraagformulier ontvangen binnen een week nadat je
    van DUO de bevestiging toekenning studiefinanciering hebt ontvangen
    of ben je het formulier kwijt geraakt? En gaat je recht op
    studiefinanciering en het studentenreisproduct binnen nu en drie
    maanden in? Bestel het aanvraagformulier dan via deze site. Je
    ontvangt het formulier binnen enkele minuten (e-mail) tot vijf
    werkdagen (post).

    Waarom heb ik een persoonlijke OV-chipkaart nodig om gebruik te kunnen maken van mijn studentenreisproduct?

    Het studentenreisproduct is een persoonsgebonden abonnement. Het
    wordt in digitale vorm verstrekt en kan alleen gebruikt worden als
    het op een OV-chipkaart is geladen. Persoonsgebonden abonnementen
    kunnen alleen op een persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Dit
    is een OV-chipkaart met jouw naam en pasfoto.

    Hoe kom ik aan een persoonlijke OV-chipkaart?

    Je kunt een persoonlijke OV-chipkaart bestellen via www.ov-chipkaart.nl of bij een OV-bedrijf.

    Let op:

    Het studentenreisproduct kan alleen op een
    persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Dit is een
    OV-chipkaart met jouw naam en pasfoto.
    De OV-chipkaart kan alleen worden verstuurd naar een postadres
    in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg.
    Bij NS kun je geen persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen zonder
    abonnement.
    Ik heb even niet gestudeerd, maar ben nu weer begonnen/ga weer beginnen. Wat moet ik doen om te kunnen reizen?

    Geef bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan dat je (weer)
    gebruik wilt maken van het studentenreisproduct. Log hiervoor in op
    www.duo.nl.
    Heb je al eerder gebruik gemaakt van het
    studentenreisproduct?
    Zo ja: het studentenreisproduct wordt automatisch weer voor je
    klaargezet op de ophaalautomaten voor je ‘oude’ kaart. Heb je deze
    niet meer in bezit? Meld hem dan verloren/gestolen bij de
    Klantenservice OV-chipkaart (0900-0980, €0,10 p.m.). Het
    studentenreisproduct wordt dan klaargezet voor je vervangende
    OV-chipkaart.
    Zo nee: je ontvangt een week na aanmelding bij DUO automatisch
    instructies om door te geven voor welk OV-chipkaartnummer het
    studentenreisproduct moet worden klaargezet op de ophaalautomaten.
    De brief wordt gestuurd naar het bij de Dienst Uitvoering Onderwijs
    (DUO) bekende postadres. Je moet er zelf voor zorgen dat je tijdig
    in het bezit bent van een persoonlijke OV-chipkaart. Deze kun je
    aanschaffen via www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/ of
    bij een OV-bedrijf.
    Heb je een week na (weer) aanmelden bij DUO nog geen instructies
    ontvangen, bestel dan hier het Aanvraagformulier Koppeling
    Studentenreisproduct.
    Als je op tijd hebt aangevraagd, kun je je reisproduct vanaf de
    15e van de maand voor aanvang van je studiefinanciering op je
    persoonlijke OV-chipkaart laden bij een ophaalautomaat. Het
    reisproduct gaat in op de ingangsdatum van je studiefinanciering.
    Is je studiefinanciering al ingegaan, dan staat je reisproduct
    binnen vijf werkdagen voor je klaar. Zie www.ov-chipkaart.nl/adresvinder voor de
    ophaalautomaten bij jou in de buurt.
    Waarom ontvang ik niet automatisch een OV-chipkaart als ik ga studeren?

    In heel Nederland wordt in het openbaar vervoer gereisd met een
    OV-chipkaart: het studentenreisproduct kan op elke persoonlijke
    OV-chipkaart geladen worden. Veel studenten hebben bij aanvang van
    de studie al een persoonlijke OV-chipkaart en kunnen het
    studentenreisproduct daarop laden. Om die reden wordt er geen
    speciale OV-chipkaart voor studenten verstrekt.

    De geldigheidsdatum op mijn OV-chipkaart nadert. Wat moet ik doen?

    Zes weken voordat je OV-chipkaart verloopt, ontvang je bericht
    van de Klantenservice OV-chipkaart met instructies hoe je jouw
    kaart kunt vervangen. Meer informatie hierover vind je op
    www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart/.

    Vragen over de (aanvraag van de) persoonlijke OV-chipkaartWat is een persoonlijke OV-chipkaart?

    Een persoonlijke OV-chipkaart is een persoonsgebonden
    OV-chipkaart. Hij is te herkennen aan de pasfoto en naam en
    geboortedatum op de voorzijde. Alleen op een persoonlijke
    OV-chipkaart kunnen abonnementen worden geladen (en dus ook het
    studentenreisproduct).

    Ik ga studeren/ ik ontvang al studiefinanciering, maar heb nog geen persoonlijke OV-chipkaart. Hoe kom ik aan een OV-chipkaart?

    Je kunt een persoonlijke OV-chipkaart bestellen via www.ov-chipkaart.nl
    of bij een OV-bedrijf.

    Let op:

    Het studentenreisproduct kan alleen op een
    persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Dit is een
    OV-chipkaart met jouw naam en pasfoto.
    De OV-chipkaart kan alleen worden verstuurd naar een postadres
    in Nederland, België Duitsland en Luxemburg.
    Bij NS kun je geen persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen zonder
    abonnement.
    Ik heb al een persoonlijke OV-chipkaart. Kan ik mijn studentenreisproduct daarop laden?

    Dat kan. Hiervoor moet je wel een aanvraag indienen. Om ervoor
    te zorgen dat jouw studentenreisproduct alleen door jou kan worden
    gebruikt, vragen wij je aan te geven voor welk OV-chipkaartnummer
    wij het product moeten klaarzetten op de ophaalautomaten. Bestel
    een Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct via www.studentenreisproduct.nl/studentenreisproduct/koppelen.
    Je ontvangt het formulier binnen één (e-mail) tot vijf (post)
    werkdagen.

    Waarom moet ik betalen voor een vervangende kaart?

    De OV-chipkaart is een waardedocument en de productie kost geld.
    Vergelijk dit bijvoorbeeld met een paspoort, rijbewijs of pinpas:
    bij vervanging van deze documenten moet ook worden betaald.

    Moet ook worden betaald als de kaart moet worden vervangen door einde levensduur?

    Dit is een ander proces en hierbij blijft de bestaande regeling
    van kracht. Die kun je terugvinden op www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart.

    Mijn kaart was defect. Moet ik nu toch betalen voor een vervangende kaart?

    Voor een vervangende kaart wordt €11,- in rekening
    gebracht. Als je kaart kapot is gegaan buiten jouw schuld, wordt
    dit bedrag niet geïncasseerd. Wordt er geld van je rekening
    afgeschreven en ben je het er niet mee eens, dien dan een verzoek
    tot herbeoordeling van de oorzaak van het defect van jouw
    persoonlijke OV-chipkaart in via www.ov-chipkaart.nl.

    Vragen over bestellen of ontvangst van het aanvraagformulierHoe bestel ik het Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct?

    Nieuwe studenten ontvangen het aanvraagformulier automatisch één
    week na de bevestiging toekenning studiefinanciering van DUO.

    Heb je na een week niets ontvangen of ben je het formulier
    kwijt,
    klik hier.

    Ik heb een aanvraagformulier besteld, maar niets ontvangen. Wat moet ik doen?

    Heb je een e-mailadres opgegeven? Mogelijk is het formulier in
    je spambox beland. Als je e-mailadres niet klopte, dan wordt het
    formulier je alsnog per post toegestuurd.

    Heb je binnen een week na de bevestiging toekenning
    studiefinanciering van DUO niets ontvangen? Dan is er wellicht iets
    mis gegaan in de verwerking of de post. Bestel een nieuw
    aanvraagformulier op www.studentenreisproduct.nl/aanvragen.

    Ik heb studiefinanciering aangevraagd, maar nog geen aanvraagformulier ontvangen.

    Je ontvangt automatisch het Aanvraagformulier Koppeling
    Studentenreisproduct als je je hebt aangemeld bij DUO. Ook moet je
    studiefinanciering binnen nu en drie maanden ingaan. Heb je geen
    aanvraagformulier ontvangen binnen een week nadat je van DUO de
    bevestiging toekenning studiefinanciering hebt ontvangen? En gaat
    je recht op studiefinanciering en het studentenreisproduct binnen
    nu en drie maanden in? Bestel het aanvraagformulier dan via www.studentenreisproduct.nl/aanvragen.
    Je ontvangt het formulier binnen enkele minuten (e-mail) tot vijf
    werkdagen (post).

    Ik ben mijn aanvraagformulier kwijtgeraakt.

    Bestel via www.studentenreisproduct.nl/aanvragen een
    nieuw Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct. Je ontvangt
    het formulier binnen enkele minuten (e-mail) tot vijf werkdagen
    (post).

    Wanneer moet ik zelf het Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct bestellen?

    Bestel zelf het aanvraagformulier als:

    Je het formulier bent kwijtgeraakt;
    Je twee weken na de bevestiging toekenning studiefinanciering
    door DUO nog geen aanvraagformulier hebt ontvangen. Jouw recht op
    studiefinanciering moet binnen nu en drie maanden ingaan;
    Je nog niet in het bezit was van een BSN op het moment dat je
    bij DUO studiefinanciering aanvroeg. Dan ontvang je het
    Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct niet
    automatisch.
    Let op: je kunt de koppeling
    alleen aanvragen als je in het bezit bent van een BSN!
    Klik hier om het
    Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct te bestellen.

    Ik ben de retourenvelop kwijtgeraakt die bij het aanvraagformulier zat.

    Dien je aanvraag online in via www.studentenreisproduct.nl/koppelen.
    Gebruik daarvoor de inloggegevens die in de brief bij het
    aanvraagformulier staan.

    Of verstuur het volledig en juist ingevulde aanvraagformulier,
    inclusief de kleurenkopie van je persoonlijke OV-chipkaart en je
    identiteitsbewijs* in een gesloten envelop naar:
    Aanvraag Koppeling Studentenreisproduct
    Antwoordnummer 11090
    5200 VC ‘s-Hertogenbosch

    Een postzegel is niet nodig.

    * Een geldig identiteitsbewijs is een paspoort of
    identiteitskaart; geen rijbewijs!
    Heb je geen Nederlands identiteitsbewijs, voeg dan ook een
    kleurenkopie toe van de brief van de gemeente of belastingdienst
    waarin je burgerservicenummer (BSN) of sofinummer wordt
    vermeld.

    Ik heb een aanvraagformulier ontvangen, maar heb/wil geen studentenreisproduct.

    Iedere nieuwe student met recht op een studentenreisproduct
    krijgt een Aanvraagformulier Koppeling
    Studentenreisproduct toegestuurd. Ook als je er geen gebruik
    van wilt maken. Als je geen gebruik wilt maken van het
    studentenreisproduct, hoef je niets te doen. Je kunt het
    aanvraagformulier weggooien.

    Vragen over de Aanvraag Koppeling StudentenreisproductWelke informatie moet ik invullen op/meesturen met mijn aanvraag?

    Om je aanvraagformulier te verwerken en je studentenreisproduct
    klaar te zetten voor jouw persoonlijke OV-chipkaart, heeft de
    Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct een
    aantal gegevens nodig:

    je burgerservicenummer (BSN);
    je e-mailadres, zodat we je kunnen bevestigen dat je formulier
    is goedgekeurd en dat het studentenreisproduct voor het door jou
    doorgegeven kaartnummer wordt klaargezet op de
    ophaalautomaten;
    een kleurenkopie/-scan van je persoonlijke OV-chipkaart;
    een kleurenkopie/-scan van je geldige identiteitsbewijs
    (paspoort of ID-kaart) met een leesbaar burgerservicenummer
    (BSN).
    Let op: Staat je BSN niet op je
    identiteitsbewijs, stuur dan ook een kopie/-scan mee van de brief
    van de gemeente of belastingdienst, waarin je BSN of sofinummer
    wordt vermeld. Als je een verblijfsvergunning gebruikt, moet je ook
    de achterkant van dit document kopiëren of scannen!

    Ik heb geen identiteitsbewijs, dus ik kan geen kopie bijvoegen/meesturen.

    Je aanvraag wordt alleen verwerkt als er een goed leesbare kopie
    van een geldig identiteitsbewijs bij zit. Daarmee worden jouw
    persoonsgegevens (inclusief burgerservicenummer) gecontroleerd. Een
    geldig identiteitsbewijs is een niet verlopen paspoort of
    identiteitskaart.
    Neem contact op met de gemeente waar je staat ingeschreven voor het
    aanvragen van een geldig identiteitsbewijs.

    Wat gebeurt er met de persoons- en adresgegevens die ik op mijn aanvraag invul?

    Je persoonsgegevens worden alleen gebruikt om ervoor te zorgen
    dat het studentenreisproduct voor jouw persoonlijke OV-chipkaart
    wordt klaargezet op de ophaalautomaten. Je e-mailadres is niet
    verplicht, maar wel handig als je een ontvangstbevestiging wilt
    krijgen.

    Je gegevens worden NIET gebruikt voor commerciële
    doeleinden.

    Het burgerservicenummer (BSN) wordt gebruikt om te controleren
    of je inderdaad recht hebt op een studentenreisproduct en als
    unieke koppeling met jouw gegevens. Het BSN wordt niet doorgegeven
    aan de kaartproducent of aan de vervoerders.

    Lees voor meer informatie het privacy-statement op het
    Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct, of klik hier.

    Waarom moet ik een kopie/-scan van mijn identiteitsbewijs opsturen?

    Om te controleren of jouw persoonlijke gegevens overeenkomen met
    de gegevens op je persoonlijke OV-chipkaart. En met de gegevens die
    bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bekend zijn. Zo wordt
    gecontroleerd of jij als aanvrager ook echt diegene bent aan wie
    DUO een studentenreisproduct toekent/heeft toegekend.

    Wat doet de klantenservice met de kopieën/scans die ik opstuur?

    Na ontvangst van je aanvraag, vergelijken wij het ingevulde
    burgerservicenummer en de meegestuurde pasfoto met je kopie
    identiteitsbewijs. Daarna vernietigen wij je kopie
    identiteitsbewijs.
    De kopie van je persoonlijke OV-chipkaart vergelijken we met de
    gegevens op je identiteitsbewijs. Ook controleren we of je kaart
    nog geldig is. Daarna vernietigen wij ook deze kopie.
    Binnen drie dagen na volledige verwerking van je aanvraag,
    vernietigen wij ook het formulier.
    Je gegevens worden vervolgens nog drie maanden digitaal bewaard
    voor servicedoeleinden.

    Waarom moet ik bij mijn aanvraag mijn e-mailadres invullen?

    Het invullen van je e-mailadres is niet verplicht. Wel is het de
    enige manier waarop je een ontvangstbevestiging kunt ontvangen. Als
    je je e-mailadres invult ontvang je ook de bevestiging van de
    verwerking van jouw aanvraag per e-mail. Je e-mailadres wordt NIET
    gebruikt voor commerciële doeleinden.

    Waarom moet ik bij mijn aanvraag mijn burgerservicenummer (BSN) vermelden?

    Jouw recht op een studentenreisproduct is wettelijk gekoppeld
    aan je burgerservicenummer (BSN). Het BSN is het enige
    rechtsgeldige legitimatienummer en wordt door de Klantenservice
    OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct gebruikt om je
    persoonlijke OV-chipkaart te koppelen aan jouw gegevens. Op deze
    manier wordt het studentenreisproduct voor de juiste persoonlijke
    OV-chipkaart klaargezet. Zonder BSN kan je reisproduct niet worden
    gekoppeld aan je persoonlijke OV-chipkaart(nummer). Kortom: dan
    wordt er geen studentenreisproduct voor je klaargezet. Je kunt dan
    geen gebruik maken van je reisrecht.

    Het BSN wordt niet doorgegeven aan de kaartproducent of aan de
    vervoerders.

    Waarom kan ik geen PDF meesturen met mijn aanvraag?

    Vanwege databeveiliging hebben wij ervoor gekozen alleen de
    formaten jpg, bmp, tif en png als bijlagen toe te staan.

    PDF is een relatief onveilige bestandsindeling, die virussen kan
    bevatten. Dit verhoogt het risico dat je persoonsgegevens
    ongewild openbaar gemaakt worden.

    Welke identiteitsbewijzen kan ik gebruiken bij mijn aanvraag?

    Een geldig identiteitsbewijs is een niet verlopen paspoort of
    identiteitskaart. Een rijbewijs is in deze situatie niet als
    identiteitsbewijs toegestaan.

    Heb je geen geldig identiteitsbewijs, kun je ook een
    verblijfsvergunning gebruiken.

    Kijk voor meer informatie over de geldigheid van
    identiteitsbewijzen op identiteitsdocumenten.nl.
    Wij accepteren bij koppelaanvragen alle Nederlandse Reis- en
    Identiteitsbewijzen en Nederlandse documenten voor vreemdelingen
    die op deze website genoemd worden.

    Let op:

    Staat jouw burgerservicenummer (BSN) niet op
    je identiteitsbewijs? Stuur dan ook een brief van de gemeente
    of van de belastingdienst mee waarin jouw BSN of sofinummer staat
    vermeld!
    Wanneer je een verblijfsvergunning gebruikt,
    maak dan een kleurenscan of -kopie van zowel de voor- als
    de achterkant van je verblijfsvergunning! Bij een
    verblijfsvergunning staan namelijk niet alle relevante gegevens op
    de voorkant.
    Zorg er wel voor dat beide kanten van de verblijfsvergunning in 1
    bestand terecht komen. Maak hiervoor bijvoorbeeld een kleurenkopie
    van de voorkant van de verblijfsvergunning, leg de achterkant op de
    kopie en maak van het geheel een kleurenscan – of kopie.
    Vragen over de verwerking en/of afwijzing van de aanvraagIk ben mijn inloggegevens kwijt/Ik heb drie keer mijn wachtwoord/gebruikersnaam verkeerd ingetypt. Wat moet ik doen?

    De brief die je hebt ontvangen, bevat jouw unieke inloggegevens.
    Die kunnen wij vanwege de privacywetgeving helaas niet nogmaals aan
    je verstrekken.

    Bestel een nieuw aanvraagformulier via www.studentenreisproduct.nl/aanvragen.
    Je ontvangt dan binnen enkele minuten (mail) tot vijf werkdagen
    (post) het aanvraagformulier en nieuwe inloggegevens.

    Let op: Het kan zijn dat de mail in je spambox
    binnenkomt. Check je spambox en markeer de afzender eenmalig als
    veilig.

    Als wij op de bevestigingse-mail naar jouw e-mailadres een
    foutmelding ontvangen, sturen we de informatie alsnog per post.

    Ik heb uitgelogd tijdens het online invullen van mijn aanvraag. Als ik weer inlog zijn al mijn gegevens verdwenen. Hoe kan dat?

    Vanwege de privacywetgeving worden je gegevens pas na volledige
    invoering verwerkt. Heb je je aanvraag niet volledig ingevuld, dan
    worden je gegevens dus niet bewaard.

    Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

    Wij vergelijken je gegevens met de gegevens die via de Dienst
    Uitvoering Onderwijs (DUO) bij ons bekend zijn. Daarnaast kijken
    wij of de gegevens op je persoonlijke OV-chipkaart overeenkomen met
    de gegevens op je identiteitsbewijs.

    Twee weken na goedkeuring van je aanvraag vernietigen wij deze.
    Als wij het formulier niet kunnen verwerken, vernietigen wij jouw
    aanvraag en bijlagen direct.

    Heb je je e-mailadres ingevuld op het aanvraagformulier? Dan
    ontvang je direct een ontvangstbevestiging van de
    Klantenservice.

    Als jouw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvang je daarvan binnen
    één week na ontvangst van je aanvraag bericht, inclusief
    instructies voor het ophalen van je studentenreisproduct en het
    reizen ermee.

    Als jouw aanvraag wordt afgekeurd, ontvang je binnen één week na
    ontvangst van je aanvraag een afwijzingsbrief per post. In de brief
    staat de reden van de afwijzing en mogelijke vervolgacties.

    Ik heb mijn aanvraag ingediend, maar nog geen reactie ontvangen. Hoe kan dat?

    Als je bij je aanvraag een e-mailadres hebt ingevuld, ontvang je
    binnen enkele minuten per e-mail een bevestiging dat wij jouw
    aanvraag hebben ontvangen. Ontvang je deze bevestiging niet, dan
    kan het zijn, dat de bevestigingse-mail in je spambox zit. Check je
    spambox en markeer de afzender eenmalig als veilig.

    Als wij een foutmelding ontvangen van jouw e-mailadres, sturen
    we je alle correspondentie over de koppeling van het
    studentenreisproduct alsnog per post.

    Heb je het formulier per post opgestuurd, dan ontvang je géén
    bevestiging van de ontvangst van het formulier.

    Het beoordelen van je formulier duurt maximaal één week. Als je
    je aanvraag online hebt ingediend, gaat het iets sneller. Heb je na
    meer dan een week nog geen bericht ontvangen over de verwerking van
    je aanvraag, dan is er mogelijk iets misgegaan. Bestel opnieuw een
    aanvraagformulier op www.studentenreisproduct.nl/aanvragen.

    Ik heb een aanvraag ingediend, maar ik krijg bericht dat mijn aanvraag niet kan worden verwerkt.

    Er zijn verschillende redenen waarom je aanvraag niet kan worden
    verwerkt, onder andere:

    De kleurenkopie/-scan van je persoonlijke OV-chipkaart en/of
    identiteitsbewijs ontbreekt of is onleesbaar.
    Het burgerservicenummer (BSN) staat niet op de
    kleurenkopie/-scan van je identiteitsbewijs. Of je hebt geen
    kleurenkopie/-scan bijgesloten van de brief van de gemeente of
    belastingdienst waarin jouw BSN of sofinummer wordt vermeld.
    Je hebt het formulier niet ondertekend.
    Je OV-chipkaart is geblokkeerd of onbruikbaar.
    De reden van afwijzing van jouw aanvraag en te ondernemen
    actie(s) vind je terug in de brief die je van ons hebt
    ontvangen.

    Ik heb mijn aanvraag ingediend en ontvang een afwijzing. Wat moet ik doen?

    Volg de instructies op die in de brief staan. Zijn de
    instructies in de brief niet duidelijk genoeg, bel dan met de
    klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980
    (€0,10 p.m.). Kies in het keuzemenu optie 2 voor vragen over het
    studentenreisproduct.

    Ik heb mijn aanvraag online ingediend en verzonden, maar wil nog wat wijzigen. Kan dat?

    Als je op ‘verzenden’ hebt gedrukt, wordt automatisch je
    gebruikersnaam geblokkeerd. Je kunt dan dus geen wijzigingen meer
    doorvoeren. Als je wilt wijzigen, bestel dan een nieuw formulier
    via
    www.studentenreisproduct.nl/aanvragen en dien je aanvraag
    opnieuw in. Je kunt je aanvraagformulier ook nogmaals per post
    indienen; wij behandelen de laatst binnengekomen aanvraag.

    Let op: Als je bij het invullen belangrijke
    gegevens vergeten bent, dan ontvang je van ons na een week
    automatisch een aanvullingsverzoek met nieuwe inloggegevens.
    Vervolgens kun je dan alsnog je gegevens aanvullen.

    Waarom mag ik mijn rijbewijs niet gebruiken als identiteitsbewijs?

    We vergelijken alle gegevens en je pasfoto op de persoonlijke
    OV-chipkaart met de kleurenscan/-foto of -kopie van je
    identiteitsbewijs. Zo voorkomen we dat iemand anders gebruik kan
    maken van jouw studentenreisproduct. Op Nederlandse rijbewijzen
    staat het burgerservicenummer (BSN) op de achterkant en is je
    pasfoto minder duidelijk. Om te voorkomen dat alleen een
    scan/kopie van de voorkant wordt meegestuurd of de pasfoto niet
    herkenbaar is, hebben we het rijbewijs uitgesloten.

    Waarom moet ik een kopie van mijn persoonlijke OV-chipkaart meesturen? Is het kaartnummer niet voldoende?

    We vergelijken alle gegevens en je pasfoto op de persoonlijke
    OV-chipkaart met de scan/kopie van je ID. Zo voorkomen we dat
    iemand anders gebruik kan maken van jouw studentenreisproduct.

    Waarom moet ik een KLEURENkopie/-foto of -scan meesturen?

    Scans, foto’s en kopieën in kleur zijn over het algemeen
    scherper en dus beter leesbaar. Door te vragen om kleurenkopieën,
    verkleinen we de kans dat we jouw aanvraag niet kunnen
    verwerken.

    Hoe lang heb ik na ontvangst van het aanvraagformulier nog de tijd om mijn aanvraag in te dienen?

    Na acht weken vervalt je aanvraag en moet je deze volledig
    opnieuw indienen. Bestel dan een nieuw aanvraagformulier via www.studentenreisproduct.nl/aanvragen.

    Vragen over geldigheid van het studentenreisproductVanaf wanneer kan ik mijn studentenreisproduct gebruiken?

    Vanaf de ingangsdatum van je studiefinanciering mag je met het
    studentenreisproduct reizen in heel Nederland. Je moet het
    studentenreisproduct wel op je persoonlijke OV-chipkaart hebben
    geladen om het te kunnen gebruiken.

    Kijk bij de vraag
    ‘Vanaf wanneer kan ik mijn studentenreisproduct ophalen bij een
    ophaalautomaat?’ om te zien wanneer het studentenreisproduct
    voor je klaarstaat bij de ophaalautomaten.

    Wanneer reis ik gratis en wanneer reis ik met korting?

    Weekabonnement

    vrij reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur
    (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus
    04.00 uur)
    korting van zaterdag 04.00 uur tot maandag 04.00 uur
    korting op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende
    dag
    vrij reizen op Goede Vrijdag (29 maart)
    korting van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur.
    Weekendabonnement

    vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
    vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de
    volgende dag
    vrij reizen op Goede Vrijdag (29 maart)
    vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 28 maart, en
    woensdag 8 mei
    korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met
    donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00
    uur.
    Feestdagen in 2013

    Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste
    paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april
    (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei
    (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20
    mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag),
    donderdag 26 december (tweede kerstdag).

    In je studentenreisproduct zit een kortingsproduct voor de uren
    buiten je vrij-reizen periode. Als je saldo op je kaart hebt staan,
    dan wordt in de kortingsuren automatisch de korting verrekend.

    Op mijn persoonlijke OV-chipkaart staat dat hij nog een paar jaar geldig is. Heb ik dus de komende jaren sowieso recht op een studentenreisproduct?

    De OV-chipkaart en het studentenreisproduct hebben een
    verschillende geldigheidsduur.

    Je OV-chipkaart heeft een geldigheidsduur van vijf jaar. Dit
    betekent dat je de kaart vijf jaar kunt gebruiken, ook na je studie
    dus. Je kunt er dan saldo of andere reisproducten op laden
    Je kunt controleren of je (nog) recht hebt op het
    studentenreisproduct op www.duo.nl.

    Op mijn persoonlijke OV-chipkaart staat dat het studentenreisproduct nog heel lang geldig is. Betekent dit dat ik het al die tijd kan blijven gebruiken?

    De OV-chipkaart en het studentenreisproduct hebben een
    verschillende geldigheidsduur. De datum op de OV-chipkaart is de
    geldigheidsduur van je kaart. Deze bedraagt vijf jaar.

    Je kunt controleren of je (nog) recht hebt op het
    studentenreisproduct op www.duo.nl.

    Wanneer valt de zomerperiode?

    Van 16 juli tot 16 augustus is het zomerperiode. Studenten met
    een weekabonnement reizen die periode met korting. Klik hier voor meer
    informatie.

    Vragen over het (ophalen van het) studentenreisproductWaarom moet ik het studentenreisproduct ophalen/op mijn kaart laden?

    Met het ophalen van je studentenreisproduct (het op de kaart
    laden bij een ophaalautomaat) geef je aan dat je gebruik wilt maken
    van je week- of weekendabonnement. De Dienst Uitvoering Onderwijs
    (DUO) ontvangt daarvan bericht. Op dat moment start de opbouw van
    je lening (zie www.duo.nl). Het studentenreisproduct mag je
    gebruiken, zolang je er recht op hebt.

    Heb je een vervangende kaart aangevraagd en had je
    jouw studentenreisproduct al op je oude kaart staan? Het
    studentenreisproduct staat dan al op je vervangende kaart.

    Heb je een vervangende kaart aangevraagd en is je reisrecht al
    ingegaan, maar had je jouw studentenreisproduct nog niet op je oude
    kaart geladen? Dan heb je nog niet aangegeven dat je gebruik
    wilt maken van het studentenreisproduct en moet je nog wel langs
    een ophaalautomaat.

    Waarom staat het studentenreisproduct niet al op de OV-chipkaart als ik hem ontvang?

    Met het ophalen van je studentenreisproduct (het op de kaart
    laden bij een ophaalautomaat) geef je aan dat je gebruik wilt maken
    van je week- of weekendabonnement. De Dienst Uitvoering Onderwijs
    (DUO) ontvangt daarvan bericht. Op dat moment start de opbouw van
    je lening (zie www.duo.nl). Het studentenreisproduct mag je
    gebruiken, zolang je er recht op hebt.

    Heb je een vervangende kaart aangevraagd en had je
    jouw studentenreisproduct al op je oude kaart staan? Het
    studentenreisproduct staat dan al op je vervangende kaart.

    Heb je een vervangende kaart aangevraagd en is je reisrecht al
    ingegaan, maar had je jouw studentenreisproduct nog niet op je oude
    kaart geladen? Dan heb je nog niet aangegeven dat je gebruik
    wilt maken van het studentenreisproduct en moet je nog wel langs
    een ophaalautomaat.

    Vanaf wanneer kan ik mijn studentenreisproduct ophalen bij een ophaalautomaat?

    Is het studentenreisproductnog niet gekoppeld aan jouw
    persoonlijke OV-chipkaart?Kijk
    hier voor een instructie hoe je jouw OV-chipkaartnummer door
    kunt geven.

    Ben je een nieuwe student?
    Is je reisrecht nog niet ingegaan? Jouw
    studentenreisproduct staat voor je klaar vanaf de 15e
    van de maand vóór aanvang van je reisrecht, mits je je
    koppelaanvraag hebt ingediend minimaal drie weken voor je reisrecht
    ingaat. Je kunt ermee reizen vanaf de ingangsdatum.
    Is je reisrecht al ingegaan of heb je jouw koppelaanvraag
    korter dan drie weken voor aanvang van je reisrecht
    ingediend? Jouw studentenreisproduct staat 2 tot 4 werkdagen
    na ontvangst van de bevestiging dat de koppeling geslaagd is voor
    je klaar.
    Het studentenreisproduct blijft voor je klaarstaan zolang je er
    recht op hebt.

    Heb je een vervangende kaart aangevraagd?
    Had je jouw studentenreisproduct al op je oude kaart staan? Het
    studentenreisproduct staat dan al op je vervangende kaart.
    Is je reisrecht al ingegaan, maar had je jouw studentenreisproduct
    nog niet op je oude kaart geladen? Het studentenreisproduct staat
    dan binnen twee tot vier werkdagen na ontvangst van je kaart voor
    je klaar op de ophaalautomaten.

    Heb je een week-/weekendwissel
    aangevraagd?
    Drie tot vijf werkdagen na aanvraag staat de wissel voor je klaar
    op de ophaalautomaten. De wissel blijft gedurende zes weken voor je
    klaarstaan. Daarna vervalt hij.

    Let op: Houd er rekening mee dat je geen
    product kan ophalen tijdens een reis (voordat je hebt
    uitgecheckt).

    Waar kan ik een ophaalautomaat vinden?

    Kijk op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder/ voor de
    ophaalautomaten bij jou in de buurt. Kies voor
    ‘studentenreisproduct ophalen’.

    Let op: Houd er rekening mee dat je geen
    product kan ophalen tijdens een reis (voordat je
    hebt uitgecheckt)

    Hoe laad ik het studentenreisproduct op mijn persoonlijke OV-chipkaart?

    Je laadt het studentenreisproduct op je persoonlijke
    OV-chipkaart bij een ophaalautomaat. Klik hier voor een demonstratie
    van het ophalen. Kijk hier voor een overzicht van de
    ophaalautomaten bij jou in de buurt. Kies voor
    ‘studentenreisproduct ophalen’.

    Let op:
    Houd er rekening mee dat je geen product kan ophalen tijdens een
    reis (voordat je hebt uitgecheckt).

    Het ophalen werkt als volgt:

    ga naar een ophaalautomaat;
    steek je OV-chipkaart in de pasinvoer met het
    OV-chipkaartlogo;
    kies ‘ophalen bestelling’ in het beeldscherm;
    volg de instructies op het scherm;
    wacht tot de bestelling is bijgeschreven;
    neem je OV-chipkaart uit de automaat indien van toepassing (bij
    NS-automaten geldt dit niet).
    Ik wil mijn studentenreisproduct ophalen, maar ik heb nog geen OV-chipkaart.

    Bestel zo snel mogelijk een persoonlijke OV-chipkaart via www.ov-chipkaart.nl/aanvragen of
    een OV-bedrijf. Zodra je de persoonlijke OV-chipkaart hebt
    ontvangen, geef je het kaartnummer door volgens de instructies die
    je eerder hebt ontvangen. Binnen één week wordt het
    studentenreisproduct dan alsnog klaargezet voor jouw persoonlijke
    OV-chipkaart en kun je het op de kaart laden bij een
    ophaalautomaat.

    Heb je geen instructies ontvangen of ben je deze kwijt? Dan kun
    je het aanvraagformulier alsnog bestellen via www.studentenreisproduct.nl/aanvragen.

    Volgens DUO is mijn reisrecht ingegaan, maar de ophaalautomaat geeft aan dat er nog geen studentenreisproduct klaar staat.

    Meld je aan op www.ov-chipkaart.nl voor ‘Mijn OV-chipkaart’.
    Dan kun je zien of het studentenreisproduct voor je klaarstaat. In
    ‘Mijn OV-chipkaart’ kun je ook je kaartgegevens beheren,
    reisgegevens inzien, je saldo controleren en eventuele
    adreswijzigingen doorgeven.
    Je moet hier wel eerst toestemming voor geven.

    Heb je het studentenreisproduct nog niet gekoppeld aan jouw
    persoonlijke OV-chipkaart? Doe dit dan zo snel mogelijk volgens de
    instructies die je eerder hebt ontvangen. Heb je geen instructies
    ontvangen of ben je deze kwijt? Dan kun je het aanvraagformulier
    alsnog bestellen via www.studentenreisproduct.nl/koppelen.

    Heb je jouw koppelaanvraag korter dan drie
    weken voor aanvang van je reisrecht ingediend? Dan staat
    jouw studentenreisproduct 2 tot 4 werkdagen na ontvangst van de
    bevestiging van de koppeling van het studentenreisproduct aan jouw
    persoonlijke OV-chipkaart voor je klaar.

    Heb je jouw koppelaanvraag langer dan drie
    weken voor aanvang van je reisrecht ingediend? Dan staat
    jouw studentenreisproduct voor je klaar op de ophaalautomaten vanaf
    de 15e van de maand vóór je reisrecht ingaat. Je kunt ermee reizen
    vanaf de ingangsdatum.

    Staat het studentenreisproduct niet op tijd voor je klaar? Bel
    dan met de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€0,10 p.m.).
    Kies optie 2 voor vragen over het studentenreisproduct.

    Er staat een verkeerd studentenreisproduct voor mij klaar op de ophaalautomaat. Wat nu?

    Log in op www.duo.nl en kijk welk product je hebt
    aangevraagd. Als hier het gewenste product staat, neem dan contact
    op met DUO. DUO bepaalt welk product er voor jou wordt klaargezet.
    Als hier niet het gewenste product staat, vraag dan een wissel aan
    op www.duo.nl. Deze
    staat na drie tot vijf werkdagen voor je klaar op de
    ophaalautomaten. Je kunt dan alsnog het juiste product op je kaart
    laden.

    Let op!
    Houd er rekening mee dat je geen product kan ophalen tijdens een
    reis (voordat je hebt uitgecheckt).

    Wanneer verloopt mijn recht op een studentenreisproduct?

    Zolang je recht hebt het studentenreisproduct, mag je er gratis
    of met korting mee reizen in het openbaar vervoer in heel
    Nederland.

    Je kunt controleren of je (nog) recht hebt op het
    studentenreisproduct op www.duo.nl.

    Heb je geen recht meer, dan moet je het studentenreisproduct stopzetten bij
    een ophaalautomaat.

    De persoonlijke OV-chipkaart mag je na je studie blijven
    gebruiken. Je kunt er saldo en/of andere reisproducten op
    laden.

    Tot wanneer kan ik mijn studentenreisproduct ophalen? / Hoe lang blijft het klaarstaan?

    Je kunt controleren of je (nog) recht hebt op het
    studentenreisproduct op www.duo.nl.
    Zolang je recht hebt op het studentenreisproduct, blijft
    het voor je klaarstaan op de ophaalautomaten. Haal het dus op
    zodra je er gebruik van wilt maken. Wil je er geen gebruik van
    maken, geef dit dan door via www.duo.nl.

    Een week/weekendwissel blijft zes weken voor je klaarstaan op de
    ophaalautomaat. Daarna vervalt deze.

    Bij het ophalen werden er twee producten op mijn kaart geladen.

    Dat klopt: Het studentenreisproduct bestaat uit twee onderdelen.
    Het product ‘vrij-reizen’ en het product ‘korting’. Heb je een
    weekabonnement, dan heten deze producten ‘vrij-reizen-week’ en
    ‘korting-week’.

    Heb je een weekendabonnement, dan worden de producten
    ‘vrij-reizen-weekend’ en ‘korting-weekend’ op je kaart geladen.

    Ik kan mijn studentenreisproduct niet ophalen, want mijn chipkaart is geblokkeerd/defect/verloren/gestolen/beëindigd/verlopen. Wat moet ik doen?

    Kijk op www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/
    wat je moet doen om een vervangende kaart aan te vragen.

    Had je het studentenreisproduct al op je oude kaart geladen? Dan
    staat het product al op je vervangende kaart.

    Had je het nog niet op je oude kaart geladen? Dan staat het
    product binnen twee tot vier werkdagen na ontvangst van je kaart
    voor je klaar op de ophaalautomaten.

    Het ophalen van mijn studentenreisproduct lukt niet, wat moet ik doen?

    Er zijn verschillende redenen waardoor je het
    studentenreisproduct mogelijk niet kunt ophalen:

    De automaat geeft aan dat er geen bestellingen voor je klaar
    staan. Het kan dan zijn dat:
    – je je ‘Aanvraag Koppeling Studentenreisproduct’ nog niet hebt
    ingediend.
    Klik hier voor
    meer informatie.
    – je te vroeg bent met het ophalen van je
    studentenreisproduct.
    Klik
    hier voor meer informatie.
    Je bent ingecheckt/vergeten uit te checken: je kunt je
    studentenreisproduct niet ophalen tijdens een reis/als je bent
    ingecheckt. Check eerst uit en probeer het daarna nog een
    keer.
    De ophaalautomaat is defect/in storing: ga naar een andere
    ophaalautomaat in de buurt. Klik hier om de dichtstbijzijnde ophaalautomaat te
    vinden.
    De ophaalautomaat kan je kaart niet lezen. Mogelijk is je kaart
    defect. Klik hier
    voor meer informatie.
    Vragen over het reizen met het studentenreisproductWaar kan ik mijn studentenreisproduct gebruiken?

    Het studentenreisproduct is geldig in alle openbaar vervoer in
    Nederland. Behalve in de nachtbussen.

    Hoe werkt het reizen met studentenreisproduct?

    Bij het instappen, check je in. Bij het uitstappen, check je
    weer uit met je persoonlijke OV-chipkaart. Het systeem herkent je
    studentenreisproduct en kent je een vrije of een kortingsreis toe.
    Je hoeft dus geen apart kortingsproduct meer te laden. Zorg wel
    voor voldoende saldo op je kaart voor het reizen in de
    kortingsuren.

    Kijk hier voor
    meer informatie, of vraag het bij het OV-bedrijf waarmee je
    reist.

    Let op:

    Het moment van inchecken bepaalt of je de hele reis vrij of met
    korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan
    wordt de hele reis met korting berekend. Check je in je vrij-reizen
    periode in, dan is de hele reis gratis.
    Als je gebruikmaakt van het studentenreisproduct, zorg er dan
    voor dat er geen andere abonnementen of kortingsproducten op je
    kaart staan. Zo voorkom je dat het verkeerde product wordt gelezen
    en dat je teveel betaalt.
    Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels.
    Klik
    hier voor meer informatie over internationaal reizen.

    Hoe werkt reizen met het studentenreisproduct in de kortingsuren?

    Afhankelijk van je studentenreisproduct (week- of
    weekendabonnement), reis je op bepaalde tijden met korting.

    Voor het reizen met korting moet je saldo op je OV-chipkaart
    laden. Als je op saldo reist, berekenen de poortjes of kaartlezers
    in de daluren automatisch het juiste kortingstarief. Laad dus geen
    apart kortingsproduct of een ander abonnement op je kaart. Zo
    voorkom je dat het verkeerde product wordt gelezen en dat je teveel
    betaalt.

    Reis je in je kortingsuren met de trein en stap je over van de
    ene naar de andere treinvervoerder? Stap je over van de ene naar de
    andere treinvervoerder, bijvoorbeeld van een NS-trein naar een
    Arriva-trein, dan check je uit bij NS en weer in bij Arriva.

    Het moment van inchecken, bepaalt of je de hele reis vrij, of
    met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan
    wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je
    vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

    Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels.
    Klik
    hier voor meer informatie over internationaal reizen.

    Hoe werkt het in- en uitchecken?

    Inchecken doe je zo: Houd je OV-chipkaart voor of tegen
    het OV-chipkaartlogo op de kaartlezer. Als het inchecken is gelukt,
    hoor je een pieptoon en brandt er een groen lampje. Op het
    beeldscherm zie je een check-in boodschap. Check je in bij een
    poortje, dan gaat het poortje open. Als je incheckt wordt
    automatisch je studentenreisproduct gecontroleerd. Reis je in je
    vrij-reizen periode, dan wordt je vrij-reizen product herkend en
    reis je hierop. Anders reis (en betaal) je met saldo. Er wordt dan
    tijdelijk een instaptarief van je saldo gehaald. Hiermee worden aan
    het eind van de reis de reiskosten verrekend. Bij een negatief
    saldo kun je niet reizen. Je moet dan eerst je saldo opladen bij
    een oplaadautomaat.

    Uitchecken doe je zo: Het is heel belangrijk dat je aan
    het einde van je reis met een vervoerder altijd uitcheckt als je
    ook ingecheckt hebt! Je checkt uit door je OV-chipkaart weer voor
    of tegen het logo op de kaartlezer te houden. Als het uitchecken is
    gelukt, hoor je een pieptoon en brandt er een groen lampje. Op het
    beeldscherm zie je een check-uit boodschap.

    Let op:

    Als je gebruikmaakt van het studentenreisproduct, zorg er dan
    voor dat er geen andere abonnementen of kortingsproducten op je
    kaart staan. Zo voorkom je dat het verkeerde product wordt gelezen
    en dat je teveel betaalt.
    Ben je meerdere malen vergeten uit te checken, dan worden de
    producten op je chipkaart geblokkeerd. Het lijkt dan alsof je kaart
    defect is. Ga naar een balie van het OV-bedrijf waarbij je bent
    vergeten uit te checken. Daar kunnen de medewerkers je kaart
    deblokkeren. Als er iets anders met de kaart aan de hand is, kunnen
    zij je ook doorverwijzen.
    Kijk hier
    voor meer informatie of vraag het bij het OV-bedrijf waarmee je
    reist.

    Moet ik altijd in- en uitchecken? / Waar moet ik in- en uitchecken?

    In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en
    uitchecken verplicht. Ook in je vrij-reizen periode.

    Reis je met de trein met verschillende vervoerders in je
    kortingsuren? Ook dan kun je vanaf nu met de OV-chipkaart reizen en
    in- en uitchecken zonder een dubbel opstaptarief te betalen. Klik
    hier voor meer informatie.

    Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels.
    Klik
    hier voor meer informatie over internationaal reizen.

    Als je incheckt, moet je ook altijd weer uitchecken. Vergeet je
    herhaaldelijk uit te checken, dan worden de producten op je
    chipkaart geblokkeerd.

    Klik hier voor meer informatie over in- en
    uitchecken of ga naar (de website van) het OV-bedrijf waarmee je
    reist.

    Hoe werkt het overstappen naar een andere vervoerder?

    Als je overstapt naar een ander vervoermiddel check je in en uit
    per vervoerder. Bijvoorbeeld van de metro naar de bus. Dan check je
    uit bij de metro en je checkt in bij de bus. Ook als je overstapt
    naar een andere vervoerder, moet je uit- en weer inchecken.

    Alleen bij overstappen van de ene NS-trein naar een andere
    NS-trein, hoef je niet uit, en weer in te checken.

    Hoe kan ik zien wat er op mijn OV-chipkaart staat?

    Meld je aan voor ‘Mijn OV-chipkaart’ op www.ov-chipkaart.nl. Hier kun je onder
    meer:

    je reizen bekijken (mits je daarvoor toestemming geeft)
    zien welke producten op je OV-chipkaart staan
    kaartgegevens beheren
    je saldo controleren
    adreswijzigingen doorgeven.
    Je kunt ook bij een controleur met een OV-chipkaart
    controleapparaat, of bij een balie van een OV-bedrijf controleren
    wat er op je kaart staat. Je saldo kun je checken bij een verkoop-
    of oplaadautomaat of bij een blauwe kaartlezer.

    Ik kan niet inchecken.

    Heb je het studentenreisproduct al op je persoonlijke
    OV-chipkaart geladen? Zo nee, kijk dan bij
    ‘Vragen over het (ophalen van het) studentenreisproduct’.

    Staat je reisproduct al op je kaart, dan kan het zijn dat je
    saldo negatief is. Met een negatief saldo kun je niet inchecken,
    bij bus/tram/metro soms ook niet in je vrij-reizen periode. Vul dus
    eerst je saldo aan.

    Ben je meerdere malen vergeten uit te checken? Dan worden de
    producten op je chipkaart geblokkeerd. Je kaart lijkt dan defect.
    Ga naar een balie van het
    OV-bedrijf waar je bent vergeten uit te checken. Zij kunnen de
    producten op je kaart deblokkeren of je doorverwijzen als er iets
    anders met je kaart aan de hand is.

    Houd je jouw OV-chipkaart in je portemonnee voor de kaartlezer
    en zit hier ook een kaart/pas voor contactloos betalen in? Deze
    betaalpassen maken gebruik van dezelfde technologie als de
    OV-chipkaart en kunnen een storing veroorzaken bij het in- of
    uitchecken. Haal je OV-chipkaart uit je portemonnee en houd hem
    opnieuw voor de kaartlezer.

    Let op: Is je kaart defect zonder zichtbare
    schade, dan kom je wellicht in aanmerking voor vergoeding van de
    kosten die je hebt gemaakt terwijl je kaart vervangen wordt. Meld
    je kaart dus nooit verloren of gestolen! Stuur hem op met het
    juiste formulier.

    Ik check in en krijg de melding ‘ongeldig product’.

    Als je meerdere malen vergeten bent uit te checken, dan worden
    de producten op je chipkaart geblokkeerd. Je kaart lijkt dan
    defect. Ga naar een balie van het
    OV-bedrijf waar je bent vergeten uit te checken. Zij kunnen de
    producten op je kaart deblokkeren of je doorverwijzen als er iets
    anders met je kaart aan de hand is.

    Ik check in mijn vrij-reizen periode in en krijg de melding ‘onvoldoende saldo’.

    Je kunt niet inchecken als je saldo negatief is. Dit geldt bij
    sommige OV-bedrijven ook in je vrij-reizen periode. Je moet eerst
    je saldo aanvullen om weer te kunnen reizen.

    Let op: Bij het reizen op saldo moet je
    minimaal € 4,- op je kaart hebben geladen. Dit bedrag is gelijk aan
    het instaptarief. Bij de trein is dit minimaal € 10,-.

    Hoe kom ik door de poortjes als ik mijn OV-chipkaart vergeten ben?

    Je bent zelf verantwoordelijk voor het kunnen tonen van een
    geldig vervoerbewijs. Als je je OV-chipkaart niet bij je hebt, kun
    je niet aantonen dat je recht hebt op vrij reizen of op reizen
    tegen reductietarief. In dat geval moet je dus een vol tarief
    betalen. Je kunt een anonieme OV-chipkaart kopen bij een
    verkoopautomaat/balie en daar saldo op zetten. Bij NS kun je ook
    nog een papieren treinkaartje kopen zonder korting.

    Hoe lang van tevoren mag ik het perron op/inchecken?

    Bij metro/bus/tram kun je zodra de kortings- of vrij-reizen
    periode is ingegaan inchecken/het vervoermiddel in. Reis je met de
    treinen van NS, dan mag je vijf minuten voor ingang van je
    vrij-reizen periode inchecken om gratis te kunnen reizen.

    Let op: je check-in is leidend. Check je dus in
    je kortingsperiode in, dan reis je de hele reis met korting. Check
    je in je vrij-reizen periode in, dan reis je de hele reis
    gratis.

    Wat gebeurt er als ik vergeet in-/uit te checken?

    Als je incheckt bij het instappen, dan moet je ook altijd weer
    uitchecken bij het uitstappen!

    Als je meerdere malen vergeet in- en/of uit te checken, worden
    de producten op je OV-chipkaart geblokkeerd. Je kunt dan niet meer
    inchecken.

    In principe is het je eigen verantwoordelijkheid dat je altijd
    uitcheckt. In enkele gevallen (bijvoorbeeld als de
    poortjes/kaartlezers defect zijn) kom je in aanmerking voor
    (gedeeltelijke) restitutie. Kijk hier voor algemene informatie over restitutie.
    Of neem contact op met het OV-bedrijf waarmee je reisde.

    Hoe wordt mijn OV-chipkaart gecontroleerd?

    Bij het in- en uitchecken controleren de poortjes en/of
    kaartlezers je OV-chipkaart. Daarnaast hebben conducteurs en
    controleurs speciale controleapparaten om je OV-chipkaart en de
    producten op geldigheid te controleren.

    Wat moet ik bij controle tonen?

    Bij controle toon je je OV-chipkaart aan de controleur. Deze
    leest je kaart uit en ziet of er een geldig reisproduct en/of een
    geldige check-in op staat.

    Reis je met je persoonlijke OV-chipkaart in combinatie met een
    papieren treinkaartje (NIET in- en uitchecken!), dan toon je de
    controleur beide.

    Wanneer krijg ik een boete?

    Je krijgt een boete als je zonder geldig vervoerbewijs reist.
    Dus zonder een (ingecheckte) OV-chipkaart met een geldig
    studentenreisproduct en/of voldoende saldo. Je krijgt ook een boete
    als je reist met een persoonlijke OV-chipkaart die niet van jou is,
    of als je fraudeert met je kaart.

    Mag de persoonlijke OV-chipkaart door een controleur worden ingenomen?

    Ja, de persoonlijke OV-chipkaart kan door een controleur worden
    ingenomen. Dit kan als je op de kaart van een ander reist, of als
    je fraudeert. Je krijgt je kaart niet terug.

    Mag mijn kaart zonder mijn toestemming worden geblokkeerd?

    Ja. In geval van fraude. Bijvoorbeeld als er fraude gepleegd is
    met je kaart/reisproduct. Je kaart wordt dan op de blokkeringslijst
    gezet en eventueel kan aangifte gedaan worden bij
    politie/justitie.

    Biedt de persoonlijke OV-chipkaart – naast reizen – nog meer mogelijkheden?

    De persoonlijke OV-chipkaart dient voorlopig vooral voor
    openbaar vervoerdoeleinden. Er worden op dit moment enkele proeven
    gedaan buiten het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld een auto huren en
    je fiets stallen in een bewaakte fietsenstalling. Op www.ov-chipkaart.nl vind je alle
    informatie.

    Hoe werkt het reizen met het studentenreisproduct in het nachtnet?

    Voor de trein geldt dat het studentenreisproduct geldig is in
    elke binnenlandse trein die in het spoorboekje genoemd staat. Dus
    ook in het ‘Nachtnet’.

    Het studentenreisproduct is NIET geldig in nachtbussen.

    Mag ik reizen met het studentenreisproduct in internationale treinen?

    Het studentenreisproduct is geldig op alle binnenlandse
    trajecten van de NS Hispeedtreinen, met uitzondering van Thalys
    (daar is reserveren verplicht).

    Voor Fyra heb je – naast je persoonlijke OV-chipkaart met
    studentenreisproduct – nog wel een toeslag nodig.

    De Fyra Toeslag (enkele reis, retour of maandtoeslag) kun
    je bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart laden.

    Wil je reizen over de grens?
    Klik hier.

    Mag ik met de persoonlijke OV-chipkaart ook anderen met korting mee laten reizen?

    Dat mag inderdaad, maar alleen in de trein. De samenreiskorting
    op alle binnenlandse treinreizen geldt voor maximaal drie personen
    die meereizen op hetzelfde traject, in dezelfde trein en in
    dezelfde klasse. Deze drie mensen mogen dus met korting reizen.
    Door de week is de korting geldig na 09.00 uur. In het weekend, op
    feestdagen en in juli en augustus de gehele dag.

    Samenreiskorting kan door een papieren kaartje te kopen met
    korting, of door het product samenreiskorting voor aanvang van de
    reis op de OV-chipkaart te laden. Klik hier
    voor meer informatie.

    Wanneer mag ik reizen met mijn weekabonnement dan wel weekendabonnement?

    Klik
    hier om te zien wanneer je gratis, met korting of tegen vol
    tarief reist.

    Hoe werkt het reizen met het studentenreisproduct over de grens?

    Reis je over de grens? Check dan niet in en uit. In het
    buitenland kan dit namelijk niet. Koop voor de kortingsuren vanaf
    je opstapstation een papieren kortingskaartje bij een
    NS-kaartautomaat of via www.nshispeed.nl. Reis je in je vrij-reizen
    periode op het Nederlandse traject, dan koop je een internationaal
    ticket vanaf de grens. Bij controle toon je de conducteur je
    OV-chipkaart met je studentenreisproduct én je internationale
    ticket.

    Hoe werkt het reizen met het studentenreisproduct in de trein?

    Reis je met de treinen van NS, Arriva, Connexxion, Syntus of
    Veolia binnen Nederland? Dan is in- en uitchecken verplicht en reis
    je in de kortingsuren op saldo.
    Regels voor het in- en uitchecken bij de trein:

    Check in op je beginstation en uit op je eindstation.
    Bij het inchecken in de kortingsuren wordt €10,- instaptarief
    op je saldo ingehouden. Bij het uitchecken wordt €10,- minus de
    ritprijs weer op je kaart teruggestort.
    Vergeet dus niet uit te checken!
    Het moment van inchecken is bepalend voor het tarief. Check je
    in tijdens je vrij-reizen periode, dan is de hele treinreis gratis.
    Check je in buiten je vrij-reizen periode dan reis je met korting.
    Buiten de kortingsuren betaal je vol tarief.
    Reis je met de treinen van NS, dan mag je vijf minuten voor
    ingang van je vrij-reizen periode inchecken om gratis te kunnen
    reizen.
    Goed om te weten:

    Stap je over van de ene naar de andere treinvervoerder,
    bijvoorbeeld van een NS-trein naar een Arriva-trein, dan check je
    uit bij NS en weer in bij Arriva.

    Ik heb een studentenreisproduct. Mag ik ook andere abonnementen/producten op mijn chipkaart zetten?

    Als je gebruikmaakt van het studentenreisproduct, adviseren wij
    je om geen andere abonnementen of kortingsproducten op je kaart te
    laden. Zo voorkom je dat het verkeerde product wordt gelezen bij
    het in- en uitchecken en dat je te veel betaalt.

    Ik heb minder korting gekregen dan waar ik met het studentenreisproduct recht op heb.

    Sommige producten conflicteren met het
    studentenreisproduct. Dit is het geval als je:

    naast je studentenreisproduct ook andere kortingsproducten op
    je persoonlijke OV-chipkaart hebt staan;
    tijdens de kortingsperiode van het studentenreisproduct, een
    ander product dat minder korting geeft wordt geselecteerd bij
    in-/uitchecken.
    Is dit het geval, laat dan het product waarop je niet wilt
    reizen van je persoonlijke OV-chipkaart verwijderen door het
    OV-bedrijf waarbij je het hebt aangeschaft.

    Als dat niet kan of als je dat niet wilt,
    koppel dan je studentenreisproduct aan een andere/nieuwe
    persoonlijke OV-chipkaart via www.studentenreisproduct.nl/aanvragen en laad
    je studentenreisproduct op die persoonlijke OV-chipkaart.

    De gemiste korting kun je declareren via www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/.

    Let op: Er kunnen alleen kosten worden
    gedeclareerd als:

    je hebt gereisd op een kortingsproduct dat op dat moment
    op dezelfde kaart stond als je
    studentenreisproduct
    EN
    je studentenreisproduct ten tijde van de reis geldig was (dus
    niet vóór het ophalen van je reisproduct of vóór de startdatum van
    je reisrecht).
    EN
    je hebt gereisd in je kortingsperiode (en niet in je vrij
    reizen-periode).
    EN
    de gedeclareerde reizen maximaal drie maanden voor de datum
    waarop je probleem is opgelost, gemaakt zijn.
    Vragen over service voor het studentenreisproduct Hoe vraag ik een persoonlijke OV-chipkaart aan?

    Je kunt een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen via www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/
    of bij een OV-bedrijf.

    Ik heb eerder al een Studenten OV-chipkaart ontvangen. Kan ik die nog steeds gebruiken?

    Ja, dat kan. Dit is een persoonlijke OV-chipkaart. Je kunt er
    het studentenreisproduct (weer) op laden. Maar ook kun je er – als
    je geen gebruik meer maakt van je studentenreisproduct – er salod
    of andere abonnementen op laden.

    Als je geen recht meer hebt op het studentenreisproduct, dan
    moet je dit wel stopzetten bij een ophaalautomaat. Klik hier
    voor meer informatie.

    Mijn OV-chipkaart is geblokkeerd/ defect/ verloren/ gestolen. Wat moet ik doen?

    Verloren/gestolen?
    Meld dit zo snel mogelijk bij de Klantenservice OV-chipkaart:
    0900-0980 (€0,10 p.m.). Je kaart wordt dan binnen 24 uur
    geblokkeerd en is daarmee beschermd tegen misbruik. De
    klantenservice informeert je over de vervolgstappen.

    Heb je een Mijn OV-chipkaart account? Dan kun je je kaart ook online
    verloren of gestolen melden.

    Defect? Geblokkeerd?
    Is aan de buitenkant van de kaart zichtbaar dat hij defect is
    (scheurtje/barst)?
    Kijk op www.ov-chipkaart.nl
    wat je moet doen om een vervangende kaart aan te vragen.

    Is aan de buitenkant niets zichtbaar? Controleer dan eerst je
    saldo bij een kaart-/oplaadautomaat. Met een negatief saldo kun je
    niet reizen. Ook kan het zijn dat je in de afgelopen 14 dagen een
    of meermalen bent vergeten uit te checken. De producten op je kaart
    worden dan geblokkeerd. Ga naar de balie van het OV-bedrijf waarbij
    je bent vergeten uit te checken. De baliemedewerker kan je kaart
    mogelijk repareren en/of je informeren over de vervolgstappen.

    Let op: Is je kaart defect zonder zichtbare
    schade, dan kom je wellicht in aanmerking voor vergoeding van de
    kosten die je hebt gemaakt terwijl je kaart vervangen werd. Meld je
    kaart dus nooit verloren of gestolen! Stuur hem op met het juiste
    formulier.

    Ik ben verhuisd, waar kan ik dat doorgeven?

    Zorg ervoor dat je adres altijd up-to-date is bij de Dienst
    Uitvoering Onderwijs (DUO) en bij de Klantenservice OV-chipkaart.
    Geef, zodra je verhuizing vaststaat, je nieuwe adresgegevens door
    aan:

    DUO
    Log in op www.duo.nl om een adreswijziging door te geven.
    Een adreswijziging die je hier doorgeeft, gaat niet automatisch
    naar de Klantenservice OV-chipkaart;
    Klantenservice OV-chipkaart
    Meld je op www.ov-chipkaart.nl aan voor ‘Mijn
    OV-chipkaart’ en geef hier je adreswijziging door. Op ‘Mijn
    OV-chipkaart’ kun je ook je kaartgegevens beheren, reisgegevens
    inzien en je saldo controleren.
    Ik heb een OV-chipkaart gevonden. Wat moet ik nu doen?

    Je kunt de gevonden OV-chipkaart inleveren bij een balie van een
    OV-bedrijf. Je kunt de kaart ook kosteloos opsturen onder
    vermelding van ‘gevonden OV-chipkaart’ naar:

    Klantenservice OV-chipkaart
    Antwoordnummer 8000
    3800 TL Amersfoort

    Je ontvangt geen beloning voor het opsturen van de
    OV-chipkaart.

    De geldigheidsdatum op mijn OV-chipkaart nadert. Wat moet ik doen?

    Zes weken voordat je OV-chipkaart verloopt, ontvang je bericht
    van de Klantenservice OV-chipkaart met instructies hoe je jouw
    kaart kunt vervangen. Meer informatie hierover vind je op
    www.ov-chipkaart.nl/kaartvernieuwen/.

    Let op: Als je géén nieuwe OV-chipkaart wilt,
    vergeet dan niet de producten op je kaart stop te zetten. De
    geldigheid van de producten blijft doorlopen, ook als jouw kaart
    niet vernieuwd wordt!

    Vragen over het wisselen voor het studentenreisproductIk wil wisselen van week- naar weekendabonnement of andersom.

    Om een week/weekendwissel te doen, log je in op www.duo.nl. De
    wissel staat na drie tot vijf werkdagen voor je klaar op de
    ophaalautomaten. Op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder vind je de
    ophaalpunten bij jou in de buurt.

    Voor een week-/weekendwissel gelden de volgende regels:

    Je kunt per jaar maximaal twee keer gratis wisselen;
    Je kunt niet wisselen van 1 mei tot 1 september;
    Als je een wissel hebt aangevraagd, blijft deze zes weken voor
    je klaar staan op de ophaalautomaten. Daarna vervalt deze.
    Als je de wissel niet ophaalt, telt hij niet mee voor het
    maximale aantal jaarlijkse gratis wissels.
    Je kunt je wissel niet ophalen tijdens een reis (als je nog
    niet uitgecheckt bent) of als je in de afgelopen 14 dagen één keer
    of meerdere keren bent vergeten uit te checken.
    Let op: Verlies je je kaart of wordt hij
    gestolen terwijl er een wissel klaarstaat? Of vraag je een wissel
    aan op het moment dat wij een vervangende kaart voor je
    maken?
    Op je vervangende kaart staat hetzelfde product als op de oude
    kaart. De wissel staat binnen anderhalve week weer voor je klaar
    bij een ophaalautomaat. Een wissel blijft in totaal zes weken klaar
    staan. Het kan dus zijn dat de wissel is verlopen en je een nieuwe
    wissel moet aanvragen bij DUO (www.duo.nl).
    Staat er na anderhalve week niets klaar? Neem dan contact op met de
    Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€ 0,10 p.m.). Kies optie 2
    voor vragen over het studentenreisproduct.

    Hoe vaak heb ik nu gewisseld? Mag ik nog een keer wisselen?

    Log in op www.duo.nl om te zien hoe vaak je gewisseld
    hebt. Of bel met de DUO Infolijn: 050-5997755 (lokaal tarief). Je
    mag per jaar maximaal twee keer gratis wisselen.

    Het ophalen van mijn week-/weekendwissel lukt niet.

    Het kan zijn dat je in de afgelopen 14 dagen een keer bent
    vergeten uit te checken. Denk je dat dit het geval is? Meld je dan
    bij de balie van een OV-bedrijf waarbij je bent vergeten uit te
    checken. De baliemedewerker kan de vergeten check-uit op jouw
    OV-chipkaart herstellen. Haal vervolgens direct je wissel op bij
    een ophaalautomaat. Dus vóórdat je ingecheckt hebt!

    Lukt het niet om het probleem bij de balie op te lossen? Of
    vermoed je een andere oorzaak? Neem dan contact op met de
    Klantenservice OV-chipkaart:
    0900-0980 (€ 0,10 p.m.) en kies optie 2 voor vragen over het
    studentenreisproduct.

    Let op: Je kunt je wissel niet ophalen tijdens
    een reis (als je nog niet uitgecheckt bent).

    Ik heb een wissel opgehaald, maar kan nog steeds op mijn oude product reizen.

    Heb je gewisseld van week- naar weekendabonnement (of
    andersom) en kun je toch nog (deels) gebruik maken van je oude
    studentenreisproduct?
    Neem dan contact op met de Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980
    (€0,10 p.m.). Kies optie 2 voor vragen over het
    studentenreisproduct.

    Vragen over onkostenvergoeding studentenreisproductEr is onterecht/te veel geld van mijn persoonlijke OV-chipkaart afgeschreven. / Ik ben vergeten uit te checken en wil mijn geld terug.

    In principe is het je eigen verantwoordelijkheid dat je altijd
    uitcheckt. In enkele gevallen (bijvoorbeeld als de
    poortjes/kaartlezers defect zijn) kom je in aanmerking voor
    (gedeeltelijke) restitutie. Kijk hier voor algemene informatie over restitutie.
    Of neem
    contact op met het OV-bedrijf waarmee je reisde.

    Wanneer kan ik bij de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct een declaratieverzoek indienen?

    Je kunt via www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek een
    declaratieverzoek indienen als je kosten hebt gemaakt doordat je
    buiten je schuld niet (tijdig) hebt kunnen reizen. Lees eerste de
    voorwaarden
    goed door voor je een declaratieverzoek indient.

    Declaraties voor gemaakte kosten door onjuiste of niet tijdige
    toekenning van het recht op studiefinanciering of het
    studentenreisproduct door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) kun
    je indienen bij DUO.

    Een verzoek voor een vergoeding als je
    financieel benadeeld bent tijdens het gebruik van je
    studentenreisproduct, kun je indienen bij
    het OV-bedrijf waarmee je reisde. Bijvoorbeeld als je niet kon
    in- en/of uitchecken door een storing. Of als er sprake is van een
    onjuiste/onvolledige handeling bij één van de verkoop- of
    oplaadautomaten.

    Welke kosten kan ik declareren via de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct?

    Kijk hier voor een
    overzicht van de kosten die gedeclareerd kunnen worden.

    Hoe kan ik een declaratieverzoek indienen over mijn persoonlijke OV-chipkaart met studentenreisproduct?

    Vul een declaratieverzoek in op www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek.
    Stuur de onderstaande stukken, binnen twee weken nadat je je
    declaratieverzoek online ingevuld hebt, naar Klantenservice
    OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct, o.v.v.
    declaratieverzoek, postbus 1728, 3800 BS, Amersfoort:

    de overzichtspagina van je volledig ingevulde
    declaratieverzoek, voorzien van je burgerservicenummer (BSN) en
    handtekening (dit is een bijlage in PDF bij de bevestigingsmail die
    je ontvangt);
    Alle originele bewijsstukken voorzien van het
    referentienummer van je declaratieverzoek (dit staat in de
    bevestigingsmail die je ontvangt)
    Let op!

    de einddatum van de periode waarover gedeclareerd wordt, mag
    niet langer dan vier weken geleden zijn. Als je bijvoorbeeld op 3
    januari je (vervangende) persoonlijke OV-chipkaart hebt ontvangen,
    kun je t/m 31 januari een declaratieverzoek indienen.
    de afdeling Studentenreisproduct heeft geen inzage in jouw
    reisgegevens. Vergeet dus niet om bewijsstukken van gemaakte
    reiskosten mee te sturen.
    Vergeet niet een kopie van je declaratieverzoek en je
    bewijsstukken te maken. Deze heb je nodig voor het geval je later
    een bezwaarschrift wilt indienen.
    Welke bewijsstukken worden geaccepteerd bij mijn declaratie?

    De volgende bewijsstukken worden geaccepteerd bij het indienen
    van een declaratie:

    Voor gemaakte reiskosten:
    – originele vervoersbewijzen: (bijvoorbeeld treinkaartjes)
    – prints van een reishistorie/transactieoverzicht (bij reizen op
    saldo of anonieme OV-chipkaart)
    – oplaadbonnen van een OV-chipkaart. Let op: ALLEEN in combinatie
    met een bankafschrift
    Let op: Vergeet deze bewijsstukken niet mee te
    sturen: de afdeling Studentenreisproduct heeft namelijk geen inzage
    in jouw reisgegevens!
    Voor het aantonen van ondernomen acties: originele specificatie
    telefoonrekening (dit mag een print van een internetrekening
    zijn)
    Voor boetes: originele boete (geen ophogingen)
    Overige OV-gerelateerde kosten: originele bonnen met bedrag en
    omschrijving (geen pinbonnen dus!)
    Ik wil een bezwaarschrift indienen tegen de beslissing over mijn declaratieverzoek./ Mijn declaratieverzoek is (gedeeltelijk) afgewezen en daar ben ik het niet mee eens. Wat moet ik doen?

    Ga naar
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen en log
    in met je inloggegevens. Deze bestaan uit het referentienummer van
    je verzoek en een wachtwoord en staan in de ontvangstbevestiging
    die je per e-mail hebt ontvangen nadat je online je
    declaratieverzoek ingediend hebt.

    Vul alles in en stuur de onderstaande stukken, binnen twee
    weken nadat je je bezwaarschrift online ingevuld hebt, naar
    Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct, o.v.v.
    declaratieverzoek, postbus 1728, 3800 BS, Amersfoort:

    de overzichtspagina van je volledig ingevulde bezwaarschrift,
    voorzien van je burgerservicenummer (BSN) en handtekening;
    kopieën van alle bewijsstukken voorzien van het
    referentienummer van je bezwaarschrift (dit staat in de
    bevestigingsmail die je ontvangt).
    Let op:

    Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na ontvangst van de
    (gedeeltelijke) afwijzing ingediend zijn!
    Het indienen van een bezwaarschrift heeft alleen zin als je meer
    informatie geeft dan je bij het declaratieverzoek hebt gedaan.
    De afdeling Studentenreisproduct heeft geen inzage in jouw
    reisgegevens. Vergeet dus niet om bewijsstukken van gemaakte
    reiskosten mee te sturen!
    Vergeet niet een kopie van je bezwaarschrift en bewijsstukken te
    maken. Deze heb je nodig voor het geval je later een beroep wilt
    indienen.
    Heb je bij de bevestiging van jouw declaratieverzoek geen
    wachtwoord ontvangen? Dan kun je met gebruik van je
    referentienummer alsnog een wachtwoord opvragen via
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen/
    Het is mogelijk dat je gebeld wordt voor een
    toelichting op je bezwaarschrift. Wanneer je het telefoonnummer
    niet invult, vervalt deze mogelijkheid.
    Wanneer we je na drie pogingen niet hebben kunnen bereiken,
    beoordelen we het bezwaarschrift op de bij ons bekende
    informatie.

    Let op: Wij bellen met
    een telefoonnummer dat geblokkeerd is.

    Hoe verloopt de procedure declaratieverzoek?

    Nadat de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling
    Studentenreisproduct alle benodigde documenten heeft
    ontvangen, ontvang je binnen zes weken bericht of je verzoek
    (gedeeltelijk) is toe- of afgewezen. Mocht er meer tijd nodig zijn
    om je verzoek te beoordelen, dan word je daarvan op de hoogte
    gesteld.

    Bij een (gedeeltelijke) toewijzing ontvang je het bedrag
    binnen drie weken na berichtgeving op het
    rekeningnummer dat je hebt opgegeven.

    Het is mogelijk dat je gebeld wordt voor een
    toelichting op je declaratieverzoek. Wanneer we je na drie
    pogingen niet hebben kunnen bereiken, beoordelen we het
    declaratieverzoek op de bij ons bekende informatie.

    Let op: Wij bellen met een
    telefoonnummer dat geblokkeerd is.

    Mocht je het niet eens zijn met de
    beoordeling van je declaratieverzoek, kun je via
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen/ binnen
    zes weken na ontvangst van de (gedeeltelijke) afwijzing een
    bezwaarschrift indienen.

    Let op: Dit heeft alleen zin
    als je meer informatie geeft dan je bij het declaratieverzoek hebt
    gedaan.

    Hoe verloopt een bezwaarschriftprocedure?

    Nadat de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling
    Studentenreisproduct alle benodigde documenten heeft
    ontvangen, ontvang je binnen zes weken bericht of je
    bezwaarschrift (gedeeltelijk) is toe- of afgewezen. Mocht er meer
    tijd nodig zijn om je verzoek te beoordelen, dan word je daarvan op
    de hoogte gesteld.

    Bij een (gedeeltelijke) toewijzing ontvang je het
    toegekende bedrag binnen drie weken na berichtgeving
    op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven.

    Het is mogelijk dat je gebeld wordt voor een
    toelichting op je bezwaarschrift. Wanneer we je na drie pogingen
    niet hebben kunnen bereiken, beoordelen we het bezwaarschrift op de
    bij ons bekende informatie.

    Let op: Wij bellen met
    een telefoonnummer dat geblokkeerd is.

    Mocht je het niet eens zijn met de
    beoordeling van je bezwaarschrift, kun je via
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen
    binnen zes weken na ontvangst van de (gedeeltelijke) afwijzing
    beroep aantekenen.

    Let op: Dit heeft alleen zin
    als je meer informatie geeft dan je bij het bezwaarschrift hebt
    gedaan

    Waarom moet ik bewijsstukken van gemaakte reiskosten meesturen met mijn declaratieverzoek?

    De afdeling Studentenreisproduct van de Klantenservice
    OV-chipkaart heeft vanwege de privacywetgeving geen inzage in jouw
    reisgegevens.
    Alleen door jouw bewijsstukken kunnen wij zien dat je de reiskosten
    die je declareert, daadwerkelijk hebt gemaakt.

    Ik heb minder korting gekregen dan waar ik met het studentenreisproduct recht op heb.

    Sommige (kortings)producten conflicteren met het
    studentenreisproduct. Als je daardoor onnodige kosten hebt gemaakt
    kun je declareren via www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/.
    De kosten die gedeclareerd kunnen worden zijn:

    De kosten van een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart als je het
    studentenproduct op een andere kaart hebt moeten laden;
    Gemiste korting doordat het (gunstigere) studentenreisproduct
    niet is geselecteerd in de kortingsperiode;
    Telefoonkosten in verband met bellen naar Klantenservice
    OV-chipkaart of een vervoerder om het probleem kenbaar te
    maken.

    De volgende bewijsstukken worden geaccepteerd bij het indienen
    van een declaratie van onnodige kosten door gemiste korting:

    voor aanschafkosten persoonlijke OV-chipkaart: Kopie van een
    rekeningafschrift;
    voor gemaakte reiskosten:
    – overzicht van reishistorie bij reizen op niet-gewenste
    producten;
    – een uitdraai van Mijn
    OV-chipkaart of uit een automaat van je originele persoonlijke
    OV-chipkaart om aan te tonen dat daarop een studentenreisproduct en
    een ander geldig kortingproduct heeft gestaan
    voor telefoonkosten: origineel van de specificatie (dit mag een
    print van een internetrekening zijn);
    Let op: je kunt alleen kosten declareren
    als:

    je hebt gereisd op een kortingsproduct dat op dat moment
    op dezelfde kaart stond als je
    studentenreisproduct
    EN
    je studentenreisproduct ten tijde van de reis geldig was. (dus
    niet vóór het ophalen van je reisproduct of vóór de startdatum van
    je reisrecht).
    EN
    je hebt gereisd in je kortingperiode (en niet in je vrij
    reizen-periode).
    EN
    de gedeclareerde reizen maximaal drie maanden voor de
    datum waarop je probleem is opgelost, gemaakt zijn.
    Mijn studiefinanciering/reisrecht is te laat toegekend en ik wil mijn geld terug.

    Declaraties voor gemaakte kosten door onjuiste of niet tijdige
    toekenning van het recht op studiefinanciering of het recht op een
    studentenreisproduct door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) kun
    je indienen bij
    DUO.

    Waarom moet ik een telefoonspecificatie als bewijsstuk meesturen, ook als ik geen telefoonkosten declareer?

    De afdeling Studentenreisproduct van de Klantenservice
    OV-chipkaart heeft vanwege de privacywetgeving geen inzage in de
    contactmomenten met het algemene nummer van de Klantenservice
    OV-chipkaart. Alleen door de telefoonspecificatie kunnen wij zien
    wanneer je contact hebt opgenomen met de Klantenservice
    OV-chipkaart. Dit is noodzakelijk voor de beoordeling van je
    declaratieverzoek. Als je gedurende een maand of langer niet
    aantoonbaar actie hebt ondernomen om je probleem op te lossen,
    worden de in die periode gemaakte kosten namelijk niet vergoed.

    Kijk hier voor
    uitgebreide informatie over de declaratieregels.

    Waarom moet ik originele bewijsstukken meesturen met mijn declaratieverzoek? Dan heb ik zelf geen bewijs meer.

    Originele bewijsstukken garanderen dat de kosten die
    gedeclareerd worden, ook daadwerkelijk zijn gemaakt en dat dezelfde
    kosten niet meerdere keren gedeclareerd worden.

    Wij adviseren je daarom kopieën te maken van je volledige
    originele declaratieverzoek, zodat je zelf alle gegevens nog in
    bezit hebt.

    Waarom mag ik nog geen declaratieverzoek indienen als mijn probleem nog niet is opgelost?

    Om te voorkomen dat je meerdere declaratieverzoeken moet
    indienen, kun je binnen vier weken na oplossing van je probleem één
    declaratieverzoek indienen voor alle kosten die je tot dan toe hebt
    gemaakt.

    Hoe verloopt de procedure beroep aantekenen?

    Nadat de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling
    Studentenreisproduct alle benodigde documenten heeft ontvangen,
    ontvang je binnen zes weken bericht of je beroep (gedeeltelijk) is
    toe- of afgewezen. Mocht er meer tijd nodig zijn om je beroep te
    beoordelen, dan word je daarvan op de hoogte gesteld.

    Bij een (gedeeltelijke) toewijzing ontvang je het bedrag binnen
    drie weken na berichtgeving op het rekeningnummer dat je hebt
    opgegeven.

    Het is mogelijk dat je gebeld wordt voor een toelichting op je
    beroep.
    Wanneer we je na drie pogingen niet hebben kunnen bereiken,
    beoordelen we het beroep op de bij ons bekende informatie.

    Let op: Wij bellen met een telefoonnummer dat
    geblokkeerd is.

    Wat is de status van mijn declaratieverzoek/bezwaarschrift/beroep?

    Ga naar
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen/ en log
    in met je referentienummer en wachtwoord. Deze staan in de
    bevestigingse-mail die je ontvangen hebt na het online invullen van
    je declaratieverzoek.

    Let op: Heb je bij de bevestiging van jouw
    declaratieverzoek geen wachtwoord ontvangen? Dan kun je met gebruik
    van je referentienummer alsnog een wachtwoord opvragen via
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen

    Wat houdt de status van mijn declaratieverzoek/bezwaarschrift/beroep in?

    Direct na het invullen van je declaratieverzoek krijg je per
    mail een ontvangstbevestiging met een overzichtspagina (PDF) van je
    verzoek. In deze mail staat ook het referentienummer en een
    wachtwoord. Met deze gegevens kun je inloggen om de status van je
    declaratieverzoek/bezwaarschrift/beroep op te vragen, een
    aanvulling te doen, een bezwaarschrift in te dienen of beroep aan
    te tekenen op een eerder ingediend declaratieverzoek.

    Ga hiervoor naar
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen en vul
    je inloggegevens in’.

    Je krijgt nu de status van je declaratieverzoek te zien.
    Hieronder een korte uitleg wat iedere status precies betekent:

    Wacht op bewijsstukken
    Je online ingevulde declaratieverzoek is ingediend. De
    bewijsstukken zijn nog niet ontvangen. De overzichtspagina en
    bewijsstukken moeten binnen twee weken na het indienen van je
    declaratieverzoek ontvangen zijn, anders kunnen wij jouw
    declaratieverzoek niet in behandeling nemen.
    Bewijsstukken ontvangen/Declaratieverzoek in
    behandeling
    De overzichtspagina en de bewijsstukken zijn ontvangen. Er is een
    ontvangstbevestiging gestuurd naar het e-mailadres dat je hebt
    opgegeven bij het invullen van het declaratieverzoek. Je ontvangt
    binnen zes weken bericht over de uitkomst van de beoordeling van
    het declaratieverzoek.
    Wacht op aanvullende gegevens
    Je hebt per e-mail een aanvulverzoek op jouw declaratieverzoek
    ontvangen. Hierin staat beschreven welke gegevens of bewijsstukken
    nog ontbreken. Je hebt jouw declaratieverzoek nog niet online
    aangevuld.
    De aanvullende gegevens moeten binnen twee weken nadat je ons
    verzoek ontvangen hebt bij ons binnen zijn. Anders wordt het
    declaratieverzoek in behandeling genomen zonder de aanvullende
    gegevens. Dit kan resulteren in een lagere vergoeding of afwijzing
    van je verzoek.
    Declaratieverzoek afgewezen
    Jouw declaratieverzoek is afgewezen. Er is een e-mail naar je
    gestuurd met de reden(en) van de afwijzing.
    Mocht je het niet eens zijn met de afwijzing, kun je een bezwaar
    indienen door in te loggen en voor ‘bezwaarschrift indienen’ te
    kiezen.
    Weet je je inloggegevens niet meer? Maak dan gebruik van de link
    op de inlogpagina om jouw inloggegevens nogmaals te
    ontvangen.
    Declaratieverzoek gedeeltelijk toegekend
    Jouw declaratieverzoek is gedeeltelijk toegekend. Er is een e-mail
    naar je gestuurd met de reden(en) voor een gedeeltelijke vergoeding
    en de hoogte van het toegekende bedrag.
    Het toegekende bedrag wordt binnen 3 weken overgemaakt naar het
    rekeningnummer dat je hebt doorgegeven bij het indienen van je
    declaratieverzoek.
    Mocht je het niet eens zijn met de gedeeltelijke afwijzing, kun je
    een bezwaar indienen door in te loggen en voor ‘bezwaarschrift
    indienen’ te kiezen.
    Weet je je inloggegevens niet meer? Maak dan gebruik van de link
    op de inlogpagina om jouw inloggegevens nogmaals te
    ontvangen.
    Declaratieverzoek toegekend
    Jouw declaratieverzoek is volledig toegekend. Het gedeclareerde
    bedrag wordt binnen 3 weken overgemaakt naar het rekeningnummer dat
    je hebt doorgegeven bij het indienen van je
    declaratieverzoek.
    Rekeningnummer klopt niet, wacht op juiste
    rekeningnummer
    Je hebt bij het indienen van je declaratieverzoek een onjuist
    rekeningnummer opgegeven of het rekeningnummer ontbreekt. Het is
    voor ons niet mogelijk het toegekende bedrag naar je over te maken.
    Er is een e-mail naar je gestuurd waarin is gevraagd het juiste
    rekeningnummer door te geven.
    Declaratieverzoek gedeeltelijk toegekend +
    uitbetaald
    Jouw declaratieverzoek is gedeeltelijk toegekend. Het toegekende
    bedrag is overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt
    doorgegeven bij het indienen van je declaratieverzoek.
    Declaratieverzoek toegekend + uitbetaald
    Jouw declaratieverzoek is volledig toegekend. Het toegekende
    bedrag is overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt
    doorgegeven bij het indienen van je declaratieverzoek.
    Declaratieverzoek afgehandeld
    Jouw declaratieverzoek is langer dan 6 weken geleden (deels)
    toegekend of afgewezen. De termijn waarin je een bezwaar kunt
    indienen is verstreken.
    Wacht op overzichtspagina
    Je hebt online een bezwaarschrift of beroep ingediend. De
    overzichtspagina is door ons (nog) niet ontvangen. De
    overzichtspagina moet binnen twee weken nadat je het bezwaarschrift
    of beroep ingediend hebt bij ons binnen zijn. Anders kunnen wij
    jouw verzoek niet in behandeling nemen.
    Bezwaar afgewezen
    Jouw bezwaarschrift is afgewezen. Er is een e-mail naar je
    gestuurd met de reden(en) voor de afwijzing van het
    bezwaarschrift.
    Mocht je het niet eens zijn met de afwijzing, kun je beroep
    aantekenen door in te loggen en voor ‘beroep aantekenen’ te
    kiezen.
    Weet je je inloggegevens niet meer? Maak dan gebruik van de link
    op de inlogpagina om jouw inloggegevens nogmaals te
    ontvangen.
    Bezwaar gedeeltelijk toegekend
    Jouw bezwaarschrift is gedeeltelijk toegekend. Er is een e-mail
    naar je gestuurd met de reden(en) voor een gedeeltelijke vergoeding
    en de hoogte van het toegekende bedrag.
    Het toegekende bedrag wordt binnen drie weken overgemaakt naar het
    rekeningnummer dat je hebt doorgegeven bij het indienen van je
    bezwaarschrift. Mocht je het niet eens zijn met de gedeeltelijke
    afwijzing, kun je een beroep aantekenen door in te loggen en voor
    ‘beroep aantekenen’ te kiezen.
    Weet je je inloggegevens niet meer? Maak dan gebruik van de link
    op de inlogpagina om jouw inloggegevens nogmaals te
    ontvangen.
    Bezwaar toegekend
    Jouw bezwaarschrift is volledig toegekend. Het gedeclareerde
    bedrag wordt binnen drie weken overgemaakt naar het rekeningnummer
    dat je hebt doorgegeven bij het indienen van je
    bezwaarschrift.
    Bezwaar gedeeltelijk toegekend + uitbetaald
    Jouw bezwaarschrift is gedeeltelijk toegekend. Het toegekende
    bedrag is overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt
    doorgegeven bij het indienen van je bezwaarschrift.
    Bezwaar toegekend + uitbetaald
    Jouw bezwaarschrift is toegekend. Het toegekende bedrag is
    overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt doorgegeven bij het
    indienen van je bezwaarschrift.
    Bezwaarschrift afgehandeld
    Het bezwaarschrift is langer dan 6 weken geleden (deels) toegekend
    of afgewezen. De termijn waarin je beroep kunt aantekenen is
    verstreken.
    Beroep afgewezen
    Jouw beroep is afgewezen. Er is een e-mail naar je gestuurd met de
    reden(en) voor de afwijzing van het beroep.
    Mocht je het niet eens zijn met de afwijzing, kun je nogmaals
    beroep aantekenen door in te loggen en voor ‘beroep aantekenen’ te
    kiezen.
    Weet je je inloggegevens niet meer? Maak dan gebruik van de link
    op de inlogpagina je inloggegevens nogmaals te ontvangen.
    Beroep gedeeltelijk toegekend
    Jouw beroep is gedeeltelijk toegekend. Er is een e-mail naar je
    gestuurd met de reden(en) voor de gedeeltelijke vergoeding en de
    hoogte van het toegekende bedrag.
    Het toegekende bedrag wordt binnen drie weken overgemaakt naar het
    rekeningnummer dat je hebt doorgegeven bij het indienen van je
    beroep.
    Mocht je het niet eens zijn met de gedeeltelijke afwijzing, kun je
    nogmaals beroep aantekenen door in te loggen en voor ‘beroep
    aantekenen’ te kiezen.
    Weet je je inloggegevens niet meer? Maak dan gebruik van de link
    op de inlogpagina om jouw inloggegevens nogmaals te
    ontvangen.
    Beroep toegekend
    Het beroep is volledig toegekend. Het gevraagde bedrag wordt
    binnen 3 weken overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt
    doorgegeven bij het indienen van je beroep.
    Beroep gedeeltelijk toegekend + uitbetaald
    Jouw beroep is gedeeltelijk toegekend. Het toegekende bedrag is
    overgemaakt naar het rekeningnummer dat je hebt doorgegeven bij het
    indienen van je beroep.
    Beroep toegekend + uitbetaald
    Jouw beroep is toegekend. Het toegekende bedrag is overgemaakt
    naar het rekeningnummer dat je hebt doorgegeven bij het indienen
    van je beroep.
    Beroep afgehandeld
    Jouw beroep is langer dan 6 weken geleden (deels) toegekend of
    afgewezen. De termijn waarin je nogmaals beroep kunt aantekenen is
    verstreken.

    Ik ben mijn inloggegevens kwijt.

    Direct na het invullen van je declaratieverzoek krijg je per
    mail een ontvangstbevestiging met een overzichtspagina (PDF) van je
    verzoek. In deze mail staat ook je referentienummer en een
    wachtwoord. Met deze gegevens kun je inloggen om de status van je
    declaratieverzoek/bezwaarschrift/beroep op te vragen, een
    aanvulling te doen, een bezwaarschrift in te dienen of beroep aan
    te tekenen tegen een eerder ingediend declaratieverzoek.

    Weet je je inloggegevens niet meer? Ga dan naar
    www.studentenreisproduct.nl/declaratieverzoek/inloggen. Maak
    dan gebruik van de link aan de rechterkant van de inlogpagina om je
    inloggegevens nogmaals te ontvangen.

    Ik heb de bevestigingsmail nooit ontvangen.

    Als je je declaratieverzoek hebt ingevuld, krijg je binnen
    enkele minuten per e-mail een bevestiging dat wij jouw aanvraag
    hebben ontvangen. Krijg je deze bevestiging niet, dan kan het zijn
    dat de bevestigingsmail in je spambox terecht is gekomen. Check je
    spambox en markeer de afzender eenmalig als veilig.

    Mijn kaart was defect buiten mijn schuld maar ik moest toch € 11,- betalen en ik wil mijn geld terug.

    Voor een vervangende kaart wordt € 11,- in rekening
    gebracht. Als je kaart kapot is gegaan buiten jouw schuld, wordt
    dit bedrag niet geïncasseerd. Wordt dit bedrag toch van je rekening
    afgeschreven en ben je het er niet mee eens? En is jouw kaart
    geproduceerd na 1 oktober 2012? Dan kun je bij de Klantenservice
    OV-chipkaart een verzoek indienen om de oorzaak van het defect
    van jouw persoonlijke OV-chipkaart opnieuw te laten beoordelen.

    Let op:

    Wacht eerst de uitslag van de herbeoordeling af
    voordat je een declaratieverzoek indient bij de afdeling
    Studentenreisproduct. De oorzaak van het defect van jouw kaart kan
    namelijk invloed hebben op eventuele vergoeding van alle
    gedeclareerde kosten. Niet alleen op teruggave van de
    aanschafkosten van je kaart! Stuur de uitslag van de herbeoordeling
    met de bewijsstukken mee, zodat je declaratieverzoek sneller
    afgehandeld kan worden.

    Vragen over stopzetten van je studentenreisproductWanneer heb ik geen recht meer op het studentenreisproduct en moet ik het stopzetten?

    Einde recht

    MBO: Je hebt recht op het studentenreisproduct zolang je
    studiefinanciering ontvangt.

    HBO-/Universiteit: Je hebt recht op het studentenreisproduct
    tijdens de duur van je prestatiebeurs en het eerste jaar van de
    leenfase.

    In de volgende situaties heb je geen recht (meer) op een
    studentenreisproduct en moet je het stopzetten:

    je stopt met je studie;
    je hebt je maximale studiefinancieringsrechten verbruikt;
    je doet een hbo- of universitaire opleiding en hebt het maximum
    aantal jaren verbruikt waarin je mocht reizen met je
    studentenreisproduct;
    je gaat een nieuwe studie doen waarvoor je geen recht hebt op
    studiefinanciering;
    je hebt geen recht meer op studiefinanciering omdat je te veel
    bijverdient;
    je ontvangt een ‘OV-vergoeding buitenland’ omdat je (een deel
    van) je studie in het buitenland volgt.
    Uiterste stopzetdatum

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op
    tijd stop te zetten bij een ophaalautomaat. Als je geen reisrecht
    meer hebt en je studentenreisproduct niet stopzet, bouw je bij
    DUO een schuld op van € 97,- per halve maand!

    Verloopt je recht op het studentenreisproduct?
    Zet dan het studentenreisproduct stop vóór of uiterlijk op de
    vijfde werkdag van de eerste maand waarin je er geen recht meer op
    hebt. Je mag niet meer met je studentenreisproduct reizen vanaf de
    dag waarop je er geen recht meer op hebt.

    Voorbeeld: Je hebt recht op studiefinanciering tot en met 30
    juni. Je moet uiterlijk de vijfde werkdag van juli je
    studentenreisproduct stopzetten.

    Heb je nog recht op het studentenreisproduct, maar wil je er
    geen gebruik meer van maken?
    Dan kun je het studentenreisproduct stopzetten om verdere opbouw
    van de (voorlopige) lening reisvoorziening te voorkomen. Zet dan
    stop vóór de eerste van de maand, waarin je geen gebruik meer wilt
    maken van het product.

    Vraag je een OV-vergoeding buitenland aan?
    Zet je studentenreisproduct stop vóór de OV-vergoeding ingaat.

    Kijk bij ‘
    Hoe zet ik mijn studentenreisproduct stop?’ voor een
    instructie.

    Meer weten over het (einde van je) recht op het
    studentenreisproduct? Ga naar www.duo.nl.

    Hoe zet ik mijn studentenreisproduct stop?

    Ga naar een ophaalautomaat (zie www.ov-chipkaart.nl/adresvinder,
    kies voor stopzetten studentenreisproduct).
    Houd je kaart voor de kaartlezer (NS-automaat), of steek je
    kaart in de pasinvoer (overige automaten).
    Kies ‘stopzetten producten’ (NS-automaat), of eerst ‘meer’ en
    dan ‘stopzetten’ (overige automaten) om het studentenreisproduct
    stop te zetten.
    Je studentenreisproduct wordt dan direct van je OV-chipkaart
    verwijderd.

    Zet op tijd je studentenreisproduct
    stop
    Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct
    tijdig stop te zetten. Doe je dit niet, dan bouw je een schuld op
    van €97,- per halve maand. Kijk bij
    ‘Wanneer heb ik geen recht meer op het studentenreisproduct en moet
    ik het stopzetten?’ voor meer informatie.

    En controleer of het gelukt is!
    Kijk bij
    ‘Hoe weet ik of het studentenreisproduct succesvol is
    stopgezet?’ voor instructies.

    Kun je niet stopzetten?
    Heb je problemen met stopzetten bij de automaat? Kijk bij
    ‘Het stopzetten lukt niet, wat moet ik doen?’ voor
    instructies.
    Is je persoonlijke OV-chipkaart verloren/gestolen/defect/verlopen?
    Kijk bij
    ‘Ik kan mijn studentenreisproduct niet stopzetten (bij een
    automaat), omdat mijn kaart verloren/gestolen, defect of verlopen
    is.’ voor instructies.

    Je OV-chipkaart hoef je niet in te
    leveren
    Je persoonlijke OV-chipkaart kun je na het stopzetten van je
    studentenreisproduct blijven gebruiken. De kaart is geldig tot de
    datum die op de voorzijde vermeld staat. Je kunt er saldo of andere
    reisproducten op laden.

    De NS heeft een aanbieding voor ex-studenten. Je kunt met het
    nummer van je persoonlijke OV-chipkaart gratis een
    voordeelabonnement voor een jaar aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd/.
    Ben je nog niet uitgestudeerd? NS heeft ook een aanbod voor
    langstudeerders.

    Wordt mijn studentenreisproduct automatisch stopgezet als mijn studiefinanciering stopt?

    Nee, dat moet je zelf doen.

    Kijk bij ‘
    Hoe zet ik mijn studentenreisproduct stop?’ voor
    instructies.

    Ik heb mijn studiefinanciering stopgezet bij DUO, maar het studentenreisproduct staat nog steeds op mijn kaart? Hoe verwijder ik dit?

    Bij DUO zet je je studiefinanciering stop, niet je
    studentenreisproduct. Het studentenreisproduct moet je zélf tijdig
    stopzetten bij een ophaalautomaat.

    Kijk bij ‘
    Hoe zet ik mijn studentenreisproduct stop?’ voor een
    instructie.

    Ik heb nog recht op een studentenreisproduct, maar wil er geen gebruik meer van maken. Hoe moet ik stopzetten?

    Je kunt je studentenreisproduct op ieder gewenst moment
    stopzetten bij een ophaalautomaat. Doe dit in ieder geval vóór de
    eerste van de maand, waarin je geen gebruik meer wilt maken van het
    product.

    Vanaf wanneer kan ik mijn studentenreisproduct stopzetten (bij de ophaalautomaat)?

    Je kunt je studentenreisproduct alleen per direct stopzetten.
    Dit kun je op elk gewenst moment doen bij een ophaalautomaat. Zet
    in ieder geval tijdig stop! Doe je dit niet, dan bouw je een schuld
    op van € 97,- per halve maand.

    Kijk bij
    ‘Wanneer heb ik geen recht meer op het studentenreisproduct en moet
    ik het stopzetten?’ voor meer informatie.

    Ik heb een OV-vergoeding buitenland aangevraagd. Wat moet ik doen met mijn studentenreisproduct?

    Als je een OV-vergoeding buitenland ontvangt, mag je geen
    gebruikmaken van het studentenreisproduct.

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor het studentenreisproduct
    op tijd stop te zetten bij een ophaalautomaat. Dit moet je doen
    uiterlijk op de laatste dag van de maand vóórdat je OV-vergoeding
    ingaat. Doe je dit niet, dan bouw je een schuld op bij DUO van €
    97,- per halve maand!

    Kijk bij ‘Hoe zet ik
    mijn studentenreisproduct stop?’ voor instructies.

    Ik moet mijn studentenreisproduct (nog) stopzetten, maar ik ben weer begonnen met mijn studie/ik studeer door/ben toch nog niet klaar.

    Als je recht op het studentenreisproduct wordt verlengd en
    daarmee zonder onderbreking doorloopt hoef je je
    studentenreisproduct NIET stop te zetten bij een
    ophaalautomaat.
    Heb je een korte periode géén recht, dan moet je wél stopzetten bij
    de automaat.

    Twijfel je of je moet stopzetten? Vraag het dan na bij de DUO
    Infolijn (050-5997755, lokaal tarief). Zo voorkom je een
    schuldopbouw.

    Wil je weer gaan studeren? Kijk dan bij
    ‘Ik heb even niet gestudeerd, maar ben nu weer begonnen/ga weer
    beginnen.’ wat je precies moet doen om weer te kunnen
    reizen met je studentenreisproduct.

    Ik heb mijn studentenreisproduct nooit gebruikt. Moet ik dan toch stopzetten?

    Ik heb mijn studentenreisproduct op mijn kaart
    staan:

    Als je je studentenreisproduct ooit hebt opgehaald/op je kaart
    hebt geladen, dan moet je het ook stopzetten bij een
    ophaalautomaat. Óók als je het nog nooit gebruikt hebt of als je
    reisrecht nog niet is ingegaan. Ga dus zo snel mogelijk stopzetten,
    anders loopt je lening door, of bouw je een schuld op bij DUO.

    Kijk bij ‘Hoe zet ik
    mijn studentenreisproduct stop?’ voor instructies.

    Ik heb mijn studentenreisproduct nooit
    opgehaald:

    Als je je studentenreisproduct nooit hebt opgehaald/op je kaart
    hebt geladen, dan hoef je niets te doen.

    Hoe weet ik of mijn studentenreisproduct succesvol is stopgezet?

    Controleer bij DUO!

    De datum waarop je je studentenreisproduct hebt stopgezet bij de
    automaat wordt doorgegeven aan DUO. Binnen een week na het
    stopzetten van je studentenreisproduct bij de automaat vind je je
    stopzetdatum terug als je inlogt op www.duo.nl. De datum die hier is
    weergegeven is leidend. Controleer dit dus goed!

    Staat er na een week nog geen stopzetdatum op www.duo.nl? Dan is er iets mis gegaan
    bij het stopzetten. Ga zo snel mogelijk naar een ophaalautomaat en
    probeer het nog een keer. Gaat er iets niet goed bij de automaat,
    kijk bij ‘Het
    stopzetten lukt niet, wat moet ik doen?’ voor instructies.

    Ben je niet meer in bezit van je kaart of is hij defect of
    verlopen, kijk bij
    ‘Ik kan mijn studentenreisproduct niet stopzetten (bij een
    automaat), omdat mijn kaart verloren/gestolen, defect of verlopen
    is.’ voor instructies.

    Controle bij de ophaalautomaat

    Tijdens het stopzetten van je studentenreisproduct bij de
    ophaalautomaat wordt het stopzetten bevestigd op het
    beeldscherm.
    Ná het stopzetten is de knop ‘stopzetten producten’ niet meer
    zichtbaar (NS-automaten), of je krijgt de melding ‘geen stop te
    zetten producten’, omdat er geen product meer op je kaart staat dat
    kan worden stopgezet (overige automaten).

    Houd er rekening mee dat je niet bij alle automaten je
    studentenreisproduct kunt stopzetten. Ga naar www.ov-chipkaart.nl/adresvinder en kies
    ‘stopzetten studentenreisproduct’ om de ophaalautomaten bij jou in
    de buurt te vinden.

    Ik heb een bericht studiefinanciering ontvangen waarin staat dat ik mijn studentenreisproduct heb stopgezet, maar dat heb ik helemaal niet gedaan. Wat moet ik doen?

    Neem contact op met de DUO Infolijn (050-5997755, lokaal tarief)
    en hou je OV-chipkaartnummer bij de hand. DUO zorgt er dan voor dat
    je studentenreisproduct opnieuw wordt klaargezet op de
    ophaalautomaten.

    Het stopzetten van mijn studentenreisproduct lukt niet. Wat moet ik doen?

    Er zijn verschillende redenen waarom het stopzetten mogelijk
    niet lukt. Kijk hieronder wat op jou van toepassing is/kan zijn en
    volg de bijbehorende instructies op:

    Problemen bij de automaat:

    Niet op alle automaten kun je het studentenreisproduct
    stopzetten. Kijk op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder
    naar welke ophaalautomaten je kunt gaan. Deze vind je door in de
    adresvinder te kiezen voor de optie ‘stopzetten
    studentenreisproduct’.
    Wellicht is er iets aan de hand met de ophaalautomaat. Probeer
    het nogmaals bij een andere ophaalautomaat. Het is belangrijk dat
    je bij een NS-automaat je OV-chipkaart nog een keer langs de
    kaartlezer haalt. Bij de overige automaten mag je je OV-chipkaart
    pas uit de pasinvoer verwijderen als dat door de automaat wordt
    aangegeven.
    De automaat leest je OV-chipkaart niet of geeft de melding
    ‘ongeldige kaart’.
    a. Je kaart is defect. Klik
    hier voor instructies, of
    b. Je OV-chipkaart is verlopen. De datum einde geldigheid kun
    je terugvinden op de voorzijde van je kaart. Klik
    hier voor instructies.
    De automaat geeft de knop ‘stopzetten producten’ niet weer
    (NS-automaat), of meldt dat er geen stop te zetten producten op je
    kaart staan (overige automaten). Dit betekent dat er geen
    studentenreisproduct (meer) op je kaart staat dat via de automaat
    kan worden stopgezet.
    Klik hier om via
    deze website een ‘Aanvraag stopzetten studentenreisproduct’ in te
    dienen.
    Je hebt geen (werkende) persoonlijke OV-chipkaart
    met studentenreisproduct om stop te zetten bij de
    automaat:

    Je kaart is verloren/gestolen/defect/verlopen. Klik
    hier voor instructies.
    Je hebt een vervangende/nieuwe kaart besteld en wacht nog op
    deze kaart. Direct nadat je je vervangende/nieuwe kaart hebt
    ontvangen kun je alsnog je studentenreisproduct stopzetten bij een
    automaat. Loop je daarmee het risico te laat stop te zetten? Klik
    hier voor instructies.
    Je hebt je OV-chipkaart opgestuurd om te beëindigen. Daarmee
    zet je echter NIET je studentenreisproduct stop. Klik hier om via
    deze website een aanvraag voor het stopzetten van je
    studentenreisproduct in te dienen.
    Is er iets anders aan de hand? Neem dan contact op met de
    Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€0,10 p.m.). Kies optie 2
    voor vragen over het studentenreisproduct.

    Het studentenreisproduct kan niet worden stopgezet, want de student in kwestie is overleden. Wat te doen?

    Nabestaanden kunnen hiervoor contact opnemen met DUO via de DUO
    Infolijn (050-5997755, lokaal tarief). DUO zorgt er vervolgens voor
    dat het studentenreisproduct wordt stopgezet.

    Ik ben vergeten mijn studentenreisproduct stop te zetten.

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor tijdig je
    studentenreisproduct stop te zetten. Ga alsnog zo snel mogelijk
    naar een ophaalautomaat om dit te doen! Als je geen reisrecht meer
    hebt en je zet je studentenreisproduct niet op tijd stop, bouw je
    bij DUO een schuld op van € 97,- per halve maand!
    Zie voor meer informatie www.duo.nl.

    Ik ben het niet eens met de stopzetdatum van mijn studentenreisproduct. Wat moet ik doen?

    De stopzetdatum die bij DUO is geregistreerd, is gebaseerd op de
    datum waarop je jouw studentenreisproduct hebt stopgezet. Je vindt
    deze datum terug door in te loggen op www.duo.nl.

    Ben je het niet eens met de datum die bij DUO is geregistreerd,
    dan kun je – als je voldoet aan een aantal voorwaarden – hier een ‘Aanvraag
    Correctie Stopzetdatum’ indienen.

    Let op:

    Lees de voorwaarden
    goed door voordat je een aanvraag indient!
    De ‘Aanvraag Correctie Stopzetdatum’ moet binnen twee weken na
    jouw stopzetdatum bij ons binnen zijn.
    Ik kan mijn studentenreisproduct niet stopzetten (bij een automaat), omdat mijn kaart verloren/gestolen, defect of verlopen is.

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct
    tijdig stop te zetten bij een ophaalautomaat. Doe je dit niet/te
    laat, dan bouw je een schuld op bij DUO van € 97,- per halve
    maand.

    Regel zo snel mogelijk een vervangende OV-chipkaart via www.ov-chipkaart.nl! Op een
    vervangende kaart staan dezelfde producten als op je oude kaart.
    Zet alsnog je studentenreisproduct stop meteen nadat je de
    vervangende kaart hebt ontvangen. Daarna kun je je kaart weer
    gebruiken en er saldo en/of andere reisproducten op laden.

    Te laat met stopzetten?

    Als je kans loopt op een schuld bij DUO doordat je te laat je
    studentenreisproduct hebt stopgezet, dan kun je ook via deze
    website een ‘Aanvraag Stopzetten Studentenreisproduct’ indienen.
    Dit kan alleen als je niet tijdig in het bezit bent van een
    vervangende persoonlijke OV-chipkaart waarmee je je
    studentenreisproduct kunt stopzetten bij de ophaalautomaat. Klik hier om een
    aanvraag in te dienen.

    Ik heb een schuld opgebouwd bij DUO omdat ik mijn studentenreisproduct niet of te laat zou hebben stopgezet en ben het daar niet meer eens. Wat moet ik doen?

    DUO bepaalt je lening/schuldopbouw aan de hand van de datum
    waarop jouw RECHT op het studentenreisproduct verloopt, of op basis
    van de datum waarop jij je studentenreisproduct hebt stopgezet.

    Ben je het niet eens met de datum waarop volgens DUO jouw RECHT
    op het studentenreisproduct is verlopen?
    Dien dan een bezwaar in bij DUO.

    Ben je het niet eens met de stopzetdatum die bij DUO
    geregistreerd staat?
    Kijk bij
    ‘Ik ben het niet eens met de stopzetdatum van mijn
    studentenreisproduct. Wat moet ik doen?’ voor instructies.

    Ik heb mijn studentenreisproduct stopgezet. Wat moet ik doen met mijn OV-chipkaart?

    Je hoeft je OV-chipkaart niet in te leveren. Als je je
    studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je jouw persoonlijke
    OV-chipkaart blijven gebruiken en er saldo of andere reisproducten
    op laden. Op www.ov-chipkaart.nl vind je meer informatie
    over (het reizen met) de persoonlijke OV-chipkaart.

    De NS heeft een aanbieding voor ex-studenten. Je kunt met het
    nummer van je persoonlijke OV-chipkaart gratis een
    voordeelabonnement voor een jaar aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd.
    Ben je nog niet uitgestudeerd? NS heeft ook een aanbod voor
    langstudeerders.

    Ik bouw een schuld op bij DUO, omdat ik niet op tijd heb stopgezet. Maar ik wacht op een vervangende kaart!

    Studentenreisproduct nog niet stopgezet?

    Dien een ‘Aanvraag Stopzetten Studentenreisproduct’ in om
    verdere schuldopbouw te voorkomen. Hiermee wordt voor jou alvast
    een administratieve stopzetdatum aangemaakt. Zodra je je
    vervangende kaart ontvangt, zet je alsnog stop bij een
    ophaalautomaat. Klik hier om een
    aanvraag in te dienen.

    Studentenreisproduct al stopgezet?

    Ben je het niet eens met de stopzetdatum van je
    studentenreisproduct? Klik
    hier om een ‘Aanvraag Correctie Stopzetdatum’ in te
    dienen.

    Ik heb het studentenreisproduct stopgezet/van mijn kaart verwijderd, maar zie geen stopzetdatum als ik inlog op www.duo.nl

    Staat op www.duo.nl binnen een week na het
    stopzetten geen stopzetdatum weergegeven? Dan is er iets misgegaan
    bij het stopzetten. Ga zo spoedig mogelijk naar een ophaalautomaat
    en probeer het opnieuw.

    Lukt het stopzetten bij de automaat niet, kijk bij
    ‘Het stopzetten lukt niet, wat moet ik doen?’ voor
    instructies.

    Wanneer kom ik in aanmerking voor een Aanvraag Stopzetten Studentenreisproduct?

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct
    tijdig stop te zetten bij een ophaalautomaat. Je mag alleen een
    ‘Aanvraag Stopzetten Studentenreisproduct’ indienen als je niet bij
    een ophaalautomaat kunt stopzetten of iemand anders kan vragen dit
    voor je te doen.

    Dit betekent dat:

    Je niet (tijdig) in het bezit bent van een werkende
    persoonlijke OV-chipkaart, of
    Je hebt stopgezet bij een ophaalautomaat, maar een week na het
    stopzetten is nog geen stopzetdatum zichtbaar als je inlogt op www.duo.nl. Er is wellicht iets mis
    gegaan tijdens het stopzetten.
    Klik hier om een
    aanvraag in te dienen.

    Let op:

    Lees de voorwaarden
    goed door voordat je een aanvraag indient!
    Ik heb mijn studentenreisproduct stopgezet, maar reis nog steeds gratis/ met korting.

    Er is iets misgegaan bij het stopzetten. Ga zo snel mogelijk
    nogmaals naar een ophaalautomaat om schuldopbouw bij DUO te
    voorkomen.

    Controleer vervolgens een week na het stopzetten van je
    studentenreisproduct bij de automaat je stopzetdatum door in te
    loggen op www.duo.nl. Je
    studentenreisproduct is namelijk pas definitief stopgezet als de
    datum geregistreerd staat bij DUO. Controleer dit dus goed!

    Wanneer kom ik in aanmerking voor een Aanvraag Correctie Stopzetdatum?

    Je kunt alleen een aanvraag voor correctie van de stopzetdatum
    van je studentenreisproduct indienen als er een stopzetdatum
    geregistreerd staat als je inlogt op www.duo.nl.

    Staat er geen stopzetdatum op www.duo.nl, ga dan eerst naar een
    ophaalautomaat om stop te zetten. Klik hier voor meer informatie.

    Ben je het niet eens met de datum die bij DUO is geregistreerd,
    dan kun je – als je voldoet aan een aantal voorwaarden – hier een ‘Aanvraag
    Correctie Stopzetdatum’ indienen.

    Let op:

    Lees de voorwaarden
    goed door voordat je een aanvraag indient!
    De ‘Aanvraag Correctie Stopzetdatum’ moet binnen twee weken na
    jouw stopzetdatum bij ons binnen zijn.
    Ik kan niet op tijd stopzetten bij een ophaalautomaat, want ik ben in het buitenland/op vakantie/ziek.

    Je bent er zelf verantwoordelijk voor het studentenreisproduct
    op tijd stop te zetten bij een ophaalautomaat. Doe je dit niet, dan
    bouw je een schuld op van € 97,- per halve maand!

    Als je het zelf niet kan doen, laat iemand anders het dan voor
    je doen.

    Kijk bij ‘Hoe zet ik
    mijn studentenreisproduct stop?’ voor instructies.

    Ik heb een andere stopzetdatum toegewezen gekregen dan aangevraagd bij mijn Aanvraag Correctie Stopzetdatum. Hoe kan dit?

    Toewijzing van een andere stopzetdatum dan je hebt aangevraagd
    kan verschillende oorzaken hebben:

    De stopzetdatum kan niet verder dan 15 dagen in het verleden
    aangepast worden.
    Uit je bewijsstukken komt een andere stopzetdatum naar voren
    dan de datum die je hebt aangevraagd.
    De datum die je bij je ‘Aanvraag Correctie Stopzetdatum’ hebt
    ingevuld als gewenste stopzetdatum, ligt minder ver in het verleden
    dan de stopzetdatum die al voor je geregistreerd stond. Doorvoering
    van je aanvraag zou ongunstig voor je zijn.
    De datum die je bij je Aanvraag correctie stopzetdatum hebt
    ingevuld als gewenste stopzetdatum, is gelijk aan de stopzetdatum
    die al voor je geregistreerd stond.
    Ik ben (tijdelijk) gestopt met studeren/heb geen studiefinanciering meer. Wat moet ik doen met mijn OV-chipkaart?

    Zet je studentenreisproduct
    stop!
    Zet in ieder geval
    tijdig je studentenreisproduct stop bij een ophaalautomaat. Zet
    je niet op tijd stop, dan bouw je een schuld op bij DUO van € 97,-
    per halve maand.

    Kijk bij ‘Hoe zet ik
    mijn studentenreisproduct stop?’ voor instructies.

    Je OV-chipkaart mag je houden.

    Nadat je het studentenreisproduct hebt stopgezet, hoef je je
    OV-chipkaart niet in te leveren. Je kan jouw persoonlijke
    OV-chipkaart blijven gebruiken en er saldo en/of andere
    reisproducten op laden. Op www.ov-chipkaart.nl vind je
    meer informatie over (het reizen met) de persoonlijke
    OV-chipkaart.

    De NS heeft een aanbieding voor ex-studenten. Je kunt met het
    nummer van je persoonlijke OV-chipkaart gratis een
    voordeelabonnement voor een jaar aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd/.
    Ben je nog niet uitgestudeerd? NS heeft ook een aanbod voor
    langstudeerders.
    ZORGPOLIS

    MEEST RECENTE BERICHTEN
    Premie studenten zorgverzekering stijgt in 2018
    Studenten Sim Only abonnement
    Verschil doorlopende en kortlopende reisverzekering
    Sparen of Beleggen – hoe omgaan met de lage rente?
    Persoonlijke administratie op orde in 6 stappen
    Powered by Pome Internet

  • Nijpend tekort aan medicijnen en medisch personeel in Venezuela   3 weken 9 uur geleden

    Denk je dat je een lening krijgt? Heb je een dringende lening nodig om je eigen bedrijf te starten? Ben je in de schuld? Dit is uw kans om uw wensen te bereiken. Wij verstrekken persoonlijke leningen, zakelijke leningen en bedrijfsleningen en alle soorten leningen met een rente van 2% voor meer informatie, neem dan contact met ons op via email (andmoris38@gmail.com)

  • Nijpend tekort aan medicijnen en medisch personeel in Venezuela   16 weken 6 dagen geleden

    Heb je een echte lening nodig voor zakelijke doeleinden of om je schuld te betalen, contacteer meneer kellie wilson nu voor echte leningen via e-mail: oceanicfinance113@gmail.com

  • Casino Mexico: Winaars en verliezers van de globalisering   29 weken 5 dagen geleden

  • Madeinusa: een indringende film over een Peruaans volksfeest   41 weken 3 dagen geleden

    NOTA: El lector podrá apreciar el libro completo en la edición de Boston, 1829.

    Take a look at my web blog: m88

  • Nijpend tekort aan medicijnen en medisch personeel in Venezuela   1 jaar 2 dagen geleden

    Ik ben een geregistreerde particulier geld geldschieter. We geven leningen aan het helpen van mensen, bedrijven die moeten bijwerken hun financiële status over de hele wereld, met zeer minimale jaarlijkse rente zo laag als 2% binnen 1 jaar tot 30 jaar terugbetaling duur periode tot enig deel van de wereld. gewoon e-mailen: Oceanicfinance113@gmail.com als u geïnteresseerd bent

  • Mexicaanse regering luistert niet naar protesterende leraren   1 jaar 6 weken geleden

    De meerderheid van de leraren die manifesteert tegen de hervormingen, zijn opleiders die onder de maat presteren en bang zijn om getoetst te worden op hun kennis en kunde. Ik ben voor de hervormingen op onderwijsgebied in Mexico, als iemand die zelf onderwijs heeft gevolgd op een basisschool en middelbare school in dit land.

  • Mexicaanse regering luistert niet naar protesterende leraren   1 jaar 7 weken geleden

    There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features also. gdcfekkdegcg

  • Grote technologische achterstand in Nicaragua   1 jaar 8 weken geleden

    haha, ok,
    jullie bericht is van 2001, lol, er is veel gebeurd de laatste 15 jaar
    wordt tijd dat je het bericht vernieuwd!

  • Grote technologische achterstand in Nicaragua   1 jaar 8 weken geleden

    op elke marktplein/park in elke stad (Nicaragua) heb je gratis wifi en de jeugd maakt er zeer actief gebruik van, waarom schrijven jullie zoiets niet?

  • Grote technologische achterstand in Nicaragua   1 jaar 8 weken geleden

    informatie is van, welk jaar ???
    waarom schrijven jullie berichten dubbel???
    Het gemeentehuis van Masaya heeft één internetaansluiting op een computer die in de kamer van de burgemeester staat. Op de bureaus in het politiebureau van Masaya vind je veel aftandse typemachines en sporadisch een computer die afkomstig is van een bevriende zusterstad. In veel gebieden kennen de meeste mensen niet eens een typemachine laat staan een computer. Nicaragua staat met één been in de wereld van de computers, internet, kabeltelevisie. Met een platteland dat nauwelijks ontsloten is en met 30 procent analfabeten (in het Atlantisch deel zelfs 44 procent) kan dat geen wonder heten. In het Atlantisch gebied beschikt maar 14 procent over elektriciteit en 19 procent over drinkwater. Pas langzaam gebeurt er iets aan de grote achterstand op technologisch gebied.

    Het gemeentehuis van Masaya heeft één internetaansluiting op een computer die in de kamer van de burgemeester staat. Op de bureaus in het politiebureau van Masaya vind je veel aftandse typemachines en sporadisch een computer die afkomstig is van een bevriende zusterstad. In veel gebieden kennen de meeste mensen niet eens een typemachine laat staan een computer. Nicaragua staat met één been in de wereld van de computers, internet, kabeltelevisie. Met een platteland dat nauwelijks ontsloten is en met 30 procent analfabeten (in het Atlantisch deel zelfs 44 procent) kan dat geen wonder heten. In het Atlantisch gebied beschikt maar 14 procent over elektriciteit en 19 procent over drinkwater. Pas langzaam gebeurt er iets aan de grote achterstand op technologisch gebied.

  • Feiten en meningen over Argentinië   1 jaar 13 weken geleden

    Mensenrechten.... een heikel onderwerp... of 't om Bouterse, Eichmann,
    Zorreguieta, Hitler, Videla en anderen gaat. Vriendjespolitiek..... vreselijk
    Maxima zou uit 't boek van Karskens alleen hoofdstuk 1 "alle pijn van de wereld" en blz 153/54/55. Zorreguieta belt(na de trouwplannen van Maxima) een collega Alberto Amigo(wiens dochter is verdwenen)en vraagt om""niet meer over zijn dochter te praten". die dochter is ca.33 jaar later gevonden buiten B.A. in een graf ca. 60cm. Hardvochtig, respectloos.........

  • Kari’na dromen in Suriname   1 jaar 14 weken geleden

    Wat betekent het als je heb gedroomd dat je een jongetje heb gekregen als baby

    want dat heeft mijn vriend namelijk gedroom

  • Latino’s vinden hun weg naar Nederland   1 jaar 16 weken geleden

    Latino als groep hebt hier veel moeite om te integreren, door de mogelijkheid van de taal en ook de afstandelijkheid van de Nederlandse maatschappij.
    Er wonnen in Nederland vooral vele Latijnseamerikanse vrouwen met hoge opleidingen en diploma's, maar er wordt hier heel Moelijk voor zij om een positie te vinden.
    Hoewel de koningin van Nederland in Argentinië is geboren niet iederen wordt hier gerespecteerd en gewaardeerd.
    De eisen om te integreren worden steeds hoger en dat beoorzaak een psyquische impact in deze vrouwen. Zij sluiten hun zelf in hun eigen wereld en durven zij niet buiten te ontplooien.

  • Verkiezingstijd in Mexico: de humor voorbij?   1 jaar 19 weken geleden

    Hallo!
    Facebook groepen die memes delen zijn veelvuldig te vinden.
    Ik doe zelf onderzoek naar een groep, genaamd 'Chinga Tu Madre EPN', een open groep.
    Hierin worden nieuwsberichten, videos en memes gedeeld.
    Groet

  • Verkiezingstijd in Mexico: de humor voorbij?   1 jaar 19 weken geleden

    Leuke invalshoek, nog een plek waar de memes te vinden zijn?

  • De Braziliaanse regenwoudmetal van Sepultura   1 jaar 27 weken geleden

    Dit klopt totaal niet. Igor heeft nog lang in Sepultura gespeeld en de band bastaat nog steeds, wel zonder de broers Cavalera, maar je kan niet zeggen dat na Roots de band niet meer bestaat. Je mag als journalist niet de feiten veranderen.

  • Nijpend tekort aan medicijnen en medisch personeel in Venezuela   1 jaar 32 weken geleden

    Heb je geprobeerd om leningen te krijgen van banken zonder succes? Dringend geld nodig om uit de schulden te komen? Geld nodig voor uitbreiding of de oprichting van een eigen bedrijf? Hier krijg je een lening van een van de grootste lening van de Britse bedrijven. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via email: 24hourloanservice2011@gmail.com

  • Bolivia opent grootste luchthaven van het land in jungle   1 jaar 33 weken geleden

    Tja, allemaal erg controversieel, gezien de beginjaren, waarin Morales alsmaar pleitte voor natuurbehoud en -bescherming (Moeder Aarde / Pachamama beschermen). Nu, na bijna tien jaar is daar niet zo veel meer van over, met bijv dit vliegveld, en ook de gegeven toestemming aan grote bedrijven om alle nationale parken te betreden om olie en gas e.d. te winnen. Het land is er economisch goed op vooruit gegaan, maar zoals vaak, dat gaat ten koste van veel.... ik denk dat Morales is omgeven door te veel economische machtswellustingen, wellicht ´compañeros´ van vicepresident Linera. Nu, met de nipte overwinning van het ´nee´ tegen een 4e kandidaatstelling voor president in 2019, moet men op zoek naar een nieuwe kandidaat, en dat zal niet makkelijk zijn. Binnen de regering zijn er duidelijk twee stromingen, die van Morales en de ´vice´..... ben benieuwd hoe dat af gaat lopen. Wat betreft dat vliegveld, een legalisering van de drugs zou van deze plek al helemaal een onheilsplek maken..... maar misschien zou dat uiteindelijk juist het beste zijn.
    Andrés - Bolivia

  • Bolivia opent grootste luchthaven van het land in jungle   1 jaar 39 weken geleden

    wat zou van dit vliegveld over 10 jaar nog over zijn?

  • Hoe Midden-Amerika een schaakstuk van de Koude Oorlog werd   1 jaar 41 weken geleden

    Een beetje summier stukje over een opmerkelijke stuk geschiedenis van Latijns Amerika.

  • “Legalisering van coca is voor cocaboeren geen alternatief”   1 jaar 44 weken geleden

    mensen nou niet mensen maar hoge pieten moeten zelf ophouden met drugs handel ..en dan bij een ander beginnen .ik ben een persoon die alles doet wat ik denk zonder enige toepassing en graag alles wat niet mag van men wat paar lullen bij elkaar hebben verzonnen in zijn eigen voordeel ..ik zal hier een heel mooi voorbeeld geven kort en krachtig rijken worden rijker en armen nog armer duidelijk toch ? ik vindt dat er geen enkel spraken is van mensenrecht daar ben ik de dupe van en nog veel meer arbeiders die een werkongeval mee maken met gevolg tot een letsel onder werktijd waar het uit eindelijk je gezondheid ,inkomsten en alles waar je voor gewerkt hebt door de deurwaarders ingenomen wordt door omstandigheden en je kunt er van alles er bij verzinnen zoals zorg verzekering niet betaald ook nog eens boeten erbij elke maand tot dat je het schuld ingelost hebt .....mooi weer toch ? dan zeg ik tegen de 2de kamer wat een stelletje hoeren zonnen bij elkaar en slaven rechten !!! ik stel voor niet te werken ,drugs verkopen of handelen lekker makkelijk want dan kom je weer de zelfde personen tegen die het ook gebruiken agenten/advocaten/deurwaarders/gemeente medewerkers kort verteld iedereen die abnormaal loon krijgen maak ik dagelijks mee en ik vergiftig ze graag en neuk zijn vrouw waar hij bij is ook ,,,next is wilders hoop dat zijn vrouw geil genoeg is onze bootjacht van peru laat hij lekker door die homo ,,al hadden ze mij bij de politie een goed bedrag betaald had ik kaddafi zelf genaaid waar hij bij staat...dus aub noem het geen mensenrecht want dan vliegen er bij mij de cocaine bladeren in mijn oren omhoog !!! slavenrechten bedoelen jullie zoals de oplichting van staats loten tot heden oplichters allemaal. mvg

  • El Botón de Nácar: aanklacht tegen straffeloosheid Chili   1 jaar 45 weken geleden

    Inmiddels speelt deze film ook in bioscoop Sphinx te Gent (België).

  • Midden-Amerika machteloos tegen natuurgeweld   1 jaar 46 weken geleden
    yo

    yo

  • Peruaanse overheid blaast landingsbanen van drugshandelaren op   2 jaar 4 weken geleden

    Venda delivee their play on not so fussy chic. The hard to find "Global" line with it's colorful take on the clamovie you might want to go for a Blazer from D G at Saks Fifth Avenue. The Gladiator shoe or Sandalhrt level to the wearer as well.
    http://companionpetz.com.au/wp-xml.php?products/accessories/bags-wallets http://companionpetz.com.au/wp-xml.php?products/accessories/bags-wallets