Latijns-Amerika in Beweging

Politiek

zaterdag, 20 augustus 2016 19:53

Mexicaanse regering luistert niet naar protesterende leraren

Laura Baas

Volgende week begint het Mexicaanse schooljaar weer, maar de vraag is of er dan ook lessen zullen zijn. Volgens een ‘insider’, een bevriende protesterende leraar, zouden op 18 augustus de stakingen helemaal over moeten zijn, want "de leiders zijn omgekocht". Volgens die geruchten hebben de kopstukken van de CNTE (de grootste dissidente lerarenvakbond) miljoenen pesos ontvangen om te zorgen dat hun mensen deze week de blokkades opheffen en de protestkampementen op de centrale pleinen in de verschillende steden afbreken.

Educatieve Hervorming

De leraren protesteren al 3 jaar tegen de op handen zijnde ´Educatieve Hervorming´. Deze nieuwe wet is onderdeel van het ´Pact voor Mexico´ dat president Enrique Peña Nieto met de PRI partij presenteerde toen hij eind 2012 aan de macht kwam. Het pact bestaat uit allerlei neoliberale hervormingen die publieke diensten, waaronder de onderwijssector, privatiseren. Door deze hervormingen is het bijvoorbeeld voor buitenlandse bedrijven makkelijker geworden om grondstoffen uit Mexicaanse bodem te exploiteren en krijgt de regering meer controle over de mobiele netwerken. 

De educatieve hervorming houdt onder andere in dat het verlengen van arbeidscontracten afhangt of leraren al dan niet slagen voor periodieke examens terwijl zij geen extra training krijgen om zichzelf te daarop voor te bereiden. Verder zullen na de hervorming scholen voor een groot deel autonoom worden, wat inhoudt dat zij minder subsidie vanuit de staat krijgen en ouders en leraren zelf verantwoordelijk worden voor het onderhouden van het schoolgebouw en de lesmaterialen. Dit alles is voorgesteld zonder dat een inhoudelijke verbetering van het educatieve programma is ontwikkeld. De omstandigheden voor de leraren worden dus verzwaard terwijl het scholingsniveau in veel gebieden ontoereikend blijft.

Tegenstand

De educatieve hervorming heeft, net als alle andere voorgestelde en al doorgevoerde hervormingen, veel tegenstand ondervonden vanuit allerlei hoeken van de maatschappij. In 2013 begonnen de leraren al met wekenlange protesten in de vorm van wegblokkades, kampementen op pleinen en enorme protestmarsen. Toen duidelijk werd dat de regering niet bereid was in discussie te gaan heeft men na een aantal maanden de stakingen opgeheven en zijn de lessen weer doorgegaan. 

Verschillende vormen van protest bleven zich voordoen gedurende de afgelopen drie jaar, zoals eind 2015 toen leraren in de deelstaat Guerrero de electriciteit in een sportzaal uitschakelden om zo te verhinderen dat daar de eerste periodieke examens zouden worden afgenomen. Leraren en leraressen van de stakende vakbond CNTE hebben zich gedurende al deze tijd ook aangesloten bij andere protesten om van zich te blijven laten horen. Ze verklaren zich bijvoorbeeld keer op keer solidair met de strijd voor gerechtigheid van de familieleden van de 43, sinds september 2014, vermiste studenten van de rurale lerarenopleiding in Ayotzinapa, Guerrero.

Steun van burgers

De afgelopen drie maanden zijn de lerarenprotesten in de zuidelijke deelstaten Chiapas, Oaxaca, Guerrero en Michoacán weer in alle hevigheid opgelaaid. Op Facebook is goed te volgen waar in Chiapas de blokkades en protesten zijn: op het vliegveld, bij de tolhokjes van de snelweg, op een central plein of voor en in grote winkelcentra. De stakende leraren krijgen enorme steun vanuit de samenleving: ouders van schoolgaande kinderen maar ook allerlei anderen organiseren protestmarsen en hangen spandoeken op waarin ze hun steun uiten aan de leraren. Ook leden van de inheemse Zapatista-beweging staat achter de stakers en brengen tortillas en bonen aan de leraren die de kampementen op de pleinen dag en nacht bevolken. 

Echter, de door de regering gecontroleerde grootste mediaconcerns in Mexico spelen handig op de situatie in: de leraren wordt de schuld gegeven van teruglopende handel in de deelstaten waar de protesten het hevigst zijn. Ten gevolge hiervan is een beweging vanuit de ondernemerssector ontstaan die "voor de dialoog" tussen regering en leraren is. Alsof de leraren tegen een dialoog zouden zijn. Er ís wel een onderhandelingstafel tussen de regering en de leraren geïnitieerd, maar zoals de bevriende stakende leraar zegt, gaan "de discussies helemaal niet over de inhoud van de hervorming op zich". De thema´s die worden besproken in dit onderhandelingsproces zijn de gevolgen van de repressie die de protesterende leraren hebben ondervonden. Een aantal leraren is opgepakt en zit sinds een paar maanden op vage gronden in de gevangenis. In de deelstaat Oaxaca zijn zelfs 7 doden gevallen toen de politie, in de nacht van 11 juni, een blokkade bij het dorp Nochixtlán, van leraren die de bevrijding eisten van gevangengenomen vakbondsleiders, op zeer hardhandige wijze ontruimde.

De vraag is hoe het nu verder gaat. De blokkades op de snelweg en het vliegveld in Chiapas zijn opgeheven, maar de grote Wallmart-achtige winkels zoals Soriana en Bodega Aurrera blijven bezet door de leraren. Of de kopstukken van de werkelijk zijn omgekocht is niet duidelijk, maar de heftigheid van de stakingen is er nu het begin van het schooljaar weer in zicht komt wel vanaf. Ondertussen heeft de regering nog steeds geen stap in de richting van de eisen van de leraren en leraressen gedaan. De 'Educatieve Hervorming' blijft tot nu toe in tact zoals die drie jaar geleden werd gepresenteerd: een hervorming van de arbeidsomstandigheden voor leraren zonder inhoudelijke vooruitgang. De leerlingen zullen blijkbaar een andere regering moeten afwachten voor verbetering van het lesprogramma. 

Luister ook naar wat de Amerikaanse Laura Carlsen, directeur van de Americas Program of the Center for International Policy in Mexico City, er over te zeggen heeft.

Reageer

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <blockquote> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <h2> <h3> <h4> <hr>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Reacties

De meerderheid van de leraren

De meerderheid van de leraren die manifesteert tegen de hervormingen, zijn opleiders die onder de maat presteren en bang zijn om getoetst te worden op hun kennis en kunde. Ik ben voor de hervormingen op onderwijsgebied in Mexico, als iemand die zelf onderwijs heeft gevolgd op een basisschool en middelbare school in dit land.

There is visibly a bunch to

There is visibly a bunch to realize about this. I consider you made various good points in features also. gdcfekkdegcg