Latijns-Amerika in Beweging

Economie, Mensenrechten

woensdag, 10 juli 2013 20:08

'Un canal chino' in Nicaragua

Het gaat tien jaar duren en vergt een investering van dertig miljard euro maar daarbij is de 286 kilometer lange collectieve droom dichter bij dan ooit: Nicaragua krijgt een kanaal. Afgelopen 14 juni tekenden president Daniel Ortega en de Chinese zakenman Wang Jing de overeenkomst voor de constructie van het Grote Kanaal door het hart van Nicaragua. “Na zoveel eeuwen van gevecht om dit kanaal tot een realiteit te maken is met de Sandinistische regering dan eindelijk het moment daar om deze droom te laten uitkomen”, stelde Ortega. Ronald MacLean Abaroa, woordvoerder van het Chinese bedrijf HKDN en oud-presidentskandidaat van Bolivia, zegt dat de investering in de constructie van het kanaal Nicaragua het rijkste land in Latijns-Amerika zal maken. Een kanaal gekozen door de mensen, wat armoede en werkeloosheid teniet doet en de wereldeconomie goed zal doen. Droom of werkelijkheid?

De handelsroute die de Pacifische Oceaan met de Caribische Zee verbindt is een terugkerend thema in de Nicaraguaanse geschiedenis. Al vanaf de 16e eeuw wordt de rivier San Juan, op de grens tussen Nicaragua en Costa Rica, als een frequente route door de inheemse Miskitu bevolking gebruikt. In 1849 opende de Amerikaanse ondernemer Cornelius Vanderbilt la Ruta del Tránsito, een alternatieve handelsroute voor de vele duizenden Amerikaanse goudzoekers die op zoek waren naar geluk en rijkdom in Californië. De burgeroorlog die volgde maakte echter een einde aan deze hoogtijdagen en de Fransen brachten een alternatieve handelsroute tot leven met de bouw van het Panamakanaal in 1914. Nicaragua lijkt honderd jaar later eindelijk een partner te hebben gevonden om de langverwachte hoop op economische groei tot werkelijkheid te maken.

Economische voorspoed en duurzaamheid
Om de gewenste voorspoed mogelijk te maken is er door de Nederlandse bedrijven Ecorys en Royal Haskoning DHV het afgelopen jaar onderzoek verricht naar de haalbaarheid van een nieuwe handelsroute. Project Nicaragua omvat namelijk niet alleen de constructie van een kanaal, maar ook het bouwen van twee havens, twee internationale vliegvelden en belastingvrije winkelgebieden. Net voor de ondertekening op 14 juni is er een wetsvoorstel aangenomen om concessie te geven aan het recent opgestarte Chinese privébedrijf HKDN om investeerders te zoeken en de rechten voor de bouw voor vijftig jaar vast te leggen. Volgens de overeenkomst krijgt Nicaragua tien jaar lang ieder jaar tien miljoen dollar plus 1 procent van de opbrengsten en in de eerste vijftig jaar iedere tien jaar 10 procent van de opbrengsten, totdat Nicaragua 50 procent van het kanaal bezit. In de volgende vijftig jaar kan Nicaragua uiteindelijk tot voor 99 procent eigenaar van het hele project worden. Een complexe regeling waarbij internationale investeerders en experts gewenst zijn, en waar al meer dan honderd politieke tegenstanders hun vraagtekens bij zetten.

Ten eerste waarschuwen de tegenstanders dat het een overhaast plan is zonder duidelijk overzicht van de impact op het milieu, de aantrekkingskracht op bedrijven en het publieke welzijn. Het kanaal zal langer, breder en dieper worden dan het Panamakanaal en dat uitgevoerd door een bedrijf wat een jaar bestaat. De voorstudie naar de haalbaarheid van het project heeft amper een jaar in beslag genomen en de investeerders worden al binnengehaald. Investeerders die volgens de tegenstanders groen licht zullen geven zonder acht te slaan op duurzaamheid of de effecten op het milieu, omdat zij grof geld zullen verdienen aan dit project. Hoewel de exacte route nog niet vastligt betekent de start van het kanaal hoogstwaarschijnlijk wel het uitgraven van Cocibolca, het grootste meer van Nicaragua. Dit meer is de belangrijkste bron van vers water voor het land, een van de grootste internationale drainage wateren in Midden-Amerika en de thuishaven voor haaien en ander wildleven. Het verbinden van Cocibolca met de Grote Oceaan heeft gevolgen voor de watervoorraden in het land, in het bijzonder wanneer er een olieramp op zee plaatsvindt. Salvador Montenegro Guillen, milieuspecialist in Nicaragua, zegt dat zelfs de kleinste olieramp het einde kan betekenen van de nationale bevoorrading en de export naar andere landen. Volgens de tegenstanders is het kanaal ’een uitverkoop van illusies van voorspoed en vooruitgang om tegemoet te komen aan de machtsambities van de regering.’

Een sociale en economische revolutie
Het doel dat Ortega met het kanaal zegt na te streven is het beëindigen van extreme armoede en het brengen van welzijn bij de Nicaraguanen. Paul Oquist, persoonlijke adviseur van Ortega betreft nationale ontwikkeling, zegt dat de economische groei en de werkgelegenheid zo enorm zullen stijgen dat er binnen vier jaar sprake zal zijn van een sociale en economische revolutie. Een belangrijke ontwikkeling voor het Nicaraguaanse volk. De berichten gaan echter dat de bevolking, en in het bijzonder de autonome inheemse groepen door wiens gebied het kanaal mogelijk gaat lopen, niet geraadpleegd of geïnformeerd is. De stamafgevaardigden zijn bijvoorbeeld niet uitgenodigd bij het raadplegingsproces betreffende de veranderde wet voor het bedrijf van Jing. Een wet waarin concessies, privileges en belastingvrijstellingen aan een nieuw bedrijf voor een onbekende route voor een periode van honderd jaar zijn afgegeven. Op basis van de wet van vijftig jaar concessie, het gebrek aan berichtgeving richting de bevolking, gecombineerd met de verwachte milieuschade, eisen de tegenstanders de directe annulering van de regeling. “We geven de soevereiniteit van het land af zonder te weten hoe het kanaal zal lopen, hoeveel het gaat kosten, wat de ecologische impact zal zijn en hoe lang de constructie zelf zal duren”, aldus Eliseo Núñez, oppositie en lid van de commissie van Infrastructuur. Ortega lijkt zich tot nu toe weinig van de tegenstanders aan te trekken en zet de plannen voor de realisatie van het kanaal en de droom, door.

Reageer

  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <blockquote> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <h2> <h3> <h4> <hr>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.